Jens Nielsen efter förlusten mot SSK
Publicerad: 2018-12-12
Det blev ytterligare en förlust för herrlaget under onsdagskvällen då Södertälje lämnade Tegera Arena med 0-4 som resultat och tre poäng med hem till kringelstaden. Jens Nielsen sammanfattar läget och den uteblivna målskörden.

Matchen mot Södertälje var mållös efter den första perioden innan gästerna öppnade målfabrikationen i period 2. Ställningen efter 40 spelade minuter var 0-2, och trots att Leksand vann skotten i den tredje perioden med klara 16-9 var det SSK som skulle göra ytterligare två mål och fastställa slutresultatet till 0-4. Leksand spelade närmare 10 minuter i numerärt överläge i matchen men utan att kunna komma till nätrassel.
-Vi har ju lägen, vi har puckar som dansar på mållinjen och allt… Samtidigt känns det återigen som att våra motståndare får göra för enkla mål. Vi har tittat igenom alla mål och det är individuella misstag som leder fram till målen, det är ingenting i spelet egentligen som gör det. Det är misstag som gör det, men jag vill inte skylla på oturen heller för vi måste ju ändå vinna matcher, det är det allt handlar om, säger Jens Nielsen.

Måltorka råder
Likt sommarens brist på regn, likaså lider herrlaget i Leksands IF just nu av brist på målskörd. Jens Nielsen menar att laget och tränarna jobbar intensivt för att bryta den dystra trenden, och att det även till viss del blir en psykologisk effekt av att målen uteblir.
-Vi gör vad vi kan varje dag. Vi jobbar på hur vi ska skjuta, hur vi ska göra mål, men puckarna studsar inte in. Det är klart att det sätter sig i skallarna också. Alla pratar om det, alla blir påminda om det hela tiden. Spelarna också. Vi har gjort 9 mål på 8 matcher nu. Vi vill mycket och jag tycker att jobbet på isen är bra, men det vill sig inte. Hade vi gjort mål i första perioden och Södertälje hade fått jaga hade det säkert blivit en helt annan match men nu blir vi straffade på våra misstag istället och SSK är effektivare, avslutar assisterande tränaren Jens Nielsen.

Richard Brasar