Grundserien färdig – nu väntar slutspel
Publicerad: 2017-02-20
Damlaget
Damerna har spelat färdigt grundserien. Trots förlust mot SDE med 2–3 i sista matchen ser tränare Alexander Eriksson ljust på det som komma skall. – Vi hade mycket fart i vårt spel, så det finns många bra tendenser, säger han om gårdagens match.

I går spelade Leksand den allra sista omgången i SDHL:s grundserie. För motståndet stod Stockholmslaget SDE.
Det är ett lag de blåvita har tagit tre klara segrar mot tidigare under säsongen, men den här gången gick det trögare.
– Jag tycker det är ett lag vi ska slå alla dagar i veckan, men vi saknade skärpan igår. Vi sköt 53 skott, men gjorde bara två mål. Det är inte bra, säger tränare Alexander Eriksson.

En bra start

Leksand började dock matchen bra när Maja Nyhlén-Persson satte första målet efter drygt fem minuter. De blåvita fortsatte att pressa på, men det var hemmalaget som kunde gå till pausvila med ledningen med 2–1. Inte förrän i tredje perioden kunde Leksand kvittera genom Liga Miljone, ett resultat som inte riktigt speglade matchbilden.
– Vi hade säkert fyra-fem frilägen där pucken dansade på mållinjen, men den ville inte in i dag.
Istället gick matchen till straffar där SDE kunde avgöra och plocka hem bonuspoängen. Det blåvita spelet har svajat en del sedan serien återupptogs efter det långa speluppehållet i december och januari. Före uppehållet vann Leksand nio raka matcher och det är det spelet Alexander Eriksson vill att hans lag ska hitta tillbaka till.
– Vi har varit tvungna att göra om i laget en del eftersom vi fått långtidsskador på Wilma Johansson och Hanna Sköld, men sedan handlar det om tillfälligheter också. Det fanns positiva saker med gårdagen: vi spelar med mycket fart och vi har ett snabbt spel när vi kommer ut ur egen zon. Vi måste bara vara mer rejäla och mer noggranna.

Kvartsfinal på onsdag på hemmaplan

Varken han eller laget kommer nog grubbla särskilt länge över förlusten mot SDE. För nästa vecka drar slutspelet igång och det betyder kvartsfinal mot något av de fyra topplagen på onsdag hemma i Tegera arena.
– Vi vet inte vilka det blir ännu, utan de väljer motstånd klockan 11 i morgon tisdag.

Någon önskemotståndare?

– Nej, vi har slagit alla fyra topplagen. Vi sitter lugnt i båten och ser vad det blir. Jag tror att det kan bli lite hur som helst faktiskt, mycket handlar om vad Luleå gör för första val.

Den som är extra nyfiken på hur kvartsfinalerna kommer att spelas kan gå till LiveArena och kolla hur lagen väljer i morgon onsdag klockan 11.00. Du hittar LiveArenas hemsida här.

Elisabet Wahl