Norén glad efter tre viktiga poäng i Karlskrona
Publicerad: 2016-11-19
Intervju
Leksand åkte till Blekinge för den andra matchen mot Karlskrona på 24 timmar. Det blev inte första SHL-målet för Leksands back Patrik Norén, men väl tre poäng i matchen i Karlskrona. – Det viktigaste är att pucken gick in.

Sätergrabben Patrik Norén spelade i Leksand i fyra säsonger innan han flyttade till Almtuna. Till den här säsongen var det dags att komma hem och Patrik har tagit steget från Hockeyallsvenskan till SHL med stort lugn och trygghet.

– Jag tycker att jag kommit in i spelet och ligan bra. Jag försöker spela enkelt, förklarar Patrik.

Han säger att han vill göra det lätt för medspelarna. Att hitta enkla pass och inte krångla till det. Hittills har det inte blivit något mål från Patriks klubba. Så han var riktigt glad efter 1-0 i andra perioden. Men eftergranskningen visade att pucken tar på Tobbe Forsberg framför mål.

– Det spelar ingen roll, det viktigaste är att pucken går in. Jag får vänta på det första målet lite till.

Lyckade skymningar

I tredje perioden gör backen Ben Youds 2-0 till Leksand. Även här är det en spelare, Martin Karlsson, som skymmer framför Johannes Jönsson i Karlskronas mål.

– Är det ingen framför blir det inget mål, säger Patrik som är nöjd med forwards fina jobb vid båda målen.

Irriterat på isen och i båsen

Det var en hel del känslor och efterslängar i kvällens match. Patrik menar att det var en del kvar från fredagens match.

– Så ska det vara när det är back-to-back mot samma motståndare.

Du var inblandad i en incident där du tacklar Marcus Persson som sen ger igen?

– Vi kommer mot varandra och han backar runt för att tackla. Det är tråkigt om han blev skadad men jag vet inte vad jag skulle kunna ha gjort annorlunda, säger Patrik.

När Marcus åker av isen stöter han klubban in i Leksands bås. Och han får åka till utvisningsbåset för händelsen.

– Jag såg inte vad han gjorde, men att döma av reaktionerna i båset så var det värt mer än en tvåa. Men andra får bedöma det.

Bra kontroll på spelet

Patrik tycker att laget inte inledde matchen särskilt bra. Att det var lite avvaktande och energilöst. Men det blev bättre i den andra perioden. Efter Leksands första mål gick tempot upp i matchen. Något som Patrik tror gynnade Leksand.

– Vi bytte chanser med varandra men det kändes som att vi tog över. Och de fick inte möjlighet att ställa upp och vänta ut oss.

Efter Leksands andra mål försöker Karlskrona trycka på för reducering. Det blir mycket spel i egen zon för Patrik och de andra. Målvakten Atte Engren fick en svettig period, men också bra hjälp av de andra.

– Atte var bäst i dag! Han hade några jättestora räddningar och det var kul att han höll nollan igen, säger Patrik.

Vad är det som gör att ni släppt in så få mål de senaste matcherna?

– Vi har hittat lite mer stabilitet. Och vi litar mer på varandra, säger Patrik.

Vad betyder den här vinsten för er i laget?

– Jättemycket. Vi är väldigt glada för varje seger. Vi vill gärna ha några vinster på raken. Vi har växt in i det här och det är bara att fortsätta på den inslagna vägen.

Katharina Dalmalm