Andra målet för Bemström
Publicerad: 2017-10-27
Seger igen och mål av Leksands unge forward Emil Bemström igen. Mer istid och tränare som tror på honom har gett snabbt resultat i målprotokollet. – Jag får ta tillvara på förtroendet.

Det blev en stabil seger på bortais när Västervik besegrades med 6-1. Plivit Trade-hallen var i stort sett fullsatt när Västervik och Leksand möttes för första gången i seriespel. Men det blev den stora vitblå bortaklacken som fick jubla mest.
– Det var ett jäkla tryck. En liten hall och de har klämt in så mycket folk det går, säger Emil om stämningen.

Vad säger du om matchen?

– Vi gör det jättebra i första perioden. Vi vinner mycket närkamper och leder med 1-0 inför andra, förklarar Emil.
Han är inte alls lika nöjd med spelet i mittperioden. Laget går ner i fart och intensitet och Västervik pressar på. De kan också reducera till 2-1. Men i slutet av perioden kommer 3-1.
– Vi får in puckarna ändå, säger Emil.
Han gör själv sen 4-1 innan paus.

Berätta om målet?

– Jag får en jättebra pass från (David) Åslin. Jag försöker skjuta mellan benen på målvkaten, missar men gör sen mål på returen, säger Emil glatt.
Första målet i A-laget kom i förra matchen mot Oskarshamn. Då satte han 1-0 i powerplay. Ett viktigt mål för att ta ledningen mot dåvarande serietvåan och viktigt för att det gjordes i numerärt överläge.
– Det var kul att hänga dit den.

Stabilt i tredje

I tredje perioden gör danske backen Oliver Larsen mål i tom bur när Västervik chansar och tidigt tar ut målvakten. Och Martin Grönberg trycker in pucken i sitt säsongsförsta mål till slutresultatet 1-6.
– De har inte så många chanser i tredje. Vi var bäst på plan, säger Emil.
Han tycker att samarbetet med kedjekompisarna Jesper Ollas och David Åslin fungerade bra trots att de inte spelat ihop så mycket.
– Det är bra lirare och vi hittar varandra till många bra målchanser. Vi kunde gjort några fler mål.

Vem skulle du säga var bäst i Leksand ikväll?

– Tobbe Forsberg. Han kör på bra och gör ett viktigt mål i början, svarar Emil.
Tobbes kedjekompis Jon Knuts gjorde 2-0 och tillsammans med Martin Karlsson var de som vanligt jobbiga att möta.

Landslagshockey väntar

Det är jäktiga dagar för artonårige Bemström. Och i början av november väntar landslagspel.
– Det är otroligt kul att de tror på mig och en bra chans att visa upp sig, menar Emil.
Men han erkänner också att det inte är helt lätt att hinna med skolan för all hockey.
– Ja, det är tufft i och med att vi tränar på förmiddagarna, men det får gå.

Så, till slut, hur firar man första fullpoängen på bortaplan?

– Med en rolig bussresa hem!

Katharina Dalmalm