Kapten Lundberg inför Brynäs
Publicerad: 2019-12-03
Damlaget
Imorgon onsdag är det dags för ett riktigt klassikermöte i Tegera Arena då Brynäs IF kommer på besök. Leksand kommer till matchen med fem raka segrar och kapten Elin Lundberg har siktet inställt på att förlänga segerraden.

Elin Lundberg missade inledningen av säsongen på grund av skada och fanns då istället med runt laget från sidan av rinken. Lagkaptenen har dock återkommit till spel och har funnits med på isen i de senaste fyra matcherna med laget, och har således även fyra raka segrar under sin personliga säsongsinledning. De senaste två matcherna spelades på hemmaplan under helgen, och Lundberg ser tillbaka på de viktiga poängen som togs.
-Det var två tuffa matcher mot Göteborg. Det var absolut inget dåligt lag vi mötte, så det var skönt att vi kunde ta 6 av 6 möjliga poäng.

Den senaste tidens poängskörd har även gjort att man avancerat i tabellen, och ligger nu på en sjundeplats då man passerat Göteborg, Linköping och MODO Hockey. Det har varit positiva tongångar kring spelet, men Elin Lundberg betonar att man fortsatt behåller ödmjukheten.
-Det märks så klart att det blir en positiv känsla i laget tillsammans med segrarna vi tagit på slutet. Jag tycker dock att vi fortfarande står bra med fötterna på jorden i det här laget, så på sätt har det inte förändrats något.

Tillbaka i spel

Elin Lundberg gjorde säsongsdebut i hemmamatchen mot SDE för dryga vecka sedan, och har sedan dess hunnit spela fyra matcher. Under dessa fyra matcher har hon stått för ett assistpoäng och spelat +2 i statistiken för +/-. Än finns det dock mer att plocka fram i lagkaptenens spel i takt med att hon kommer in tempot alltmer, enligt henne själv.
-Det är klart att det har varit tufft att inte spela match på länge, men det är kul att vara tillbaka. De andra tjejerna har ju nästan spelat en halv säsong, så de ligger så klart före mig vad gäller matchtempo och matcherfarenhet även om jag ju har spelat mycket och har rutin sedan förut. Det går snabbt att tappa själva matchtempot, men det är på väg tillbaka alltmer och det är som sagt riktigt kul att vara tillbaka.

Rivalmöte på gång

Onsdagens möte med Brynäs blir säsongens tredje lagen emellan. Lagen möttes redan i omgång 3 då Brynäs vann med 2-6 i Tegera Arena, och lagens senaste möte slutade 4-3 till Brynäs efter förlängning. Att möta Brynäs är så klart alltid lite speciellt när man bär den vitblåa tröjan menar Lundberg.
-Det ska bli sjukt kul med derby mot Brynäs. Det blir mitt första för säsongen om man inte räknar träningsmatcherna, och det tycker jag inte att man ska. Det brukar vara riktigt bra matcher när vi möts. Jag har ju spelat här i så många år och det är alltid lite speciellt att möta Brynäs. Man känner många hos dem, och det blir såklart lite extra nu när Maja Nyhlén-Persson gått från oss till Brynäs. Det ska bli kul att spela imorgon!

Det är givetvis viktiga poäng på spel i matchen för båda lagen, inte minst för Leksand i jakten på att etablera slutspelsplatsen ytterligare. Elin Lundberg är helt på det klara på vad som krävs för att besegra ärkerivalerna under onsdagskvällen.
-Det är viktigt att vi spelar med fart. När vi spelar bra så spelar vi med hög fart, så det är det vi ska få fram imorgon också. Vi ska spela vårt spel, vår leksandshockey och det vi vill stå för. Gör vi det i 60 minuter så kommer det att gå bra!

Vem avgör morgondagens match?
-Det gör Linnéa Sjölund, hon kommer att göra sitt första mål för säsongen imorgon!

Richard Brasar