Tove Smids inför seriepremiären
Publicerad: 2017-09-13
Damjunior
På lördag kväll drar en bortamatch mot Färjestad igång matchsäsongen för Leksands Damjuniorer. – En tuff match, men vi är hårda att möta, säger backen och lagkaptenen Tove Smids inför det som väntar.

18-åriga Tove kommer från Orsa, men gör nu sin fjärde säsong i Leksands IF. Tidigare har hon spelat forward, men kommer i år att tillbringa istiden som back.
– Jag fick testa det på träning och det kändes bra, det är jätteroligt. Lite nytt så klart, men jag tror att man kommer in i det ganska fort, menar Tove, som missade stora delar av fjolårssäsongen på grund av skada/sjukdom.
– Jag försvann från spel i november och missade faktiskt stora delar av säsongen innan också, så mitt mål nu är först och främst att få spela en hel säsong.
När det gäller lagets mål är det serieseger som gäller.
– Absolut, och vi vet att vi kan nå det målet också, om alla bara kämpar och ger allt.

Hur bra trupp har ni?

– Till skillnad mot tidigare år har vi en bred trupp i år. Tidigare kunde det hända att vi fick ställa en utespelare i mål, men nu har vi bra konkurrens i laget tycker jag. Vår styrka är allas starka vilja att bli bättre och att vi verkligen drar åt samma håll.

Vem i laget får ett genombrott i år?

– Oj, det finns många. Men Tuva Kandell kanske. Hon är född 04 och otroligt talangfull. Det blir spännande att följa henne.

Dina tankar inför premiären mot Färjestad?

– Färjestad har tagit sig till SDHL-kval två år i rad nu och förra året gick de obesegrade genom serien. Visst blir det tufft, men roligt också. Vi har goda chanser att vinna.

Inspirerad tränare

Lagets nya tränare Kevin Törnblom har under de senaste säsongerna varit tränare för 06-kullen i Leksands IF.
– Och det har varit jättebra. Det är väldigt roligt att träna barn, men jag kände väl efter ett tag att jag skulle vilja träna ett lag där man får jobba lite mer med fysbiten också, förklarar Kevin, som efter samtal med Alexander Bröms och Christer Siik kom in som assisterande tränare i Dam J-laget i maj.
– Men efter bara några dagar blev tränaren Peter Brännström klar för Björklöven och då blev jag helt plötsligt huvudtränare.

Snabb karriär?

– Haha, ja precis, det gick lite snabbt där, men det känns jättebra, och nu assisteras jag dessutom av duktige Martin Nyberg och vi funkar väldigt bra ihop. Vårt mål är att skapa en bra miljö dit tjejerna vill komma varje dag för att bli bättre, och det tycker jag att vi lyckas bra med.

Bra konkurrens

Damjuniortruppen består för tillfället av 24 spelare.
– Varav tre spelare är äldre och tre är yngre än hockeygym. Vi har en bred och intressant trupp med bra konkurrens, och jag tror att flera av tjejerna kommer att få chansen i A-laget redan denna säsong, menar Kevin, vars lag alltså går för seriesegern i DamEttan Västra.
– Absolut, hade tjejerna haft ett annat mål hade jag blivit besviken. Vi kan absolut vinna serien och det är det målet vi ska jobba mot varje dag. Det finns inga lätta matcher, men det finns heller inga svåra. Tror vi att matcherna är svåra i förhand har vi redan förlorat.

Elin Broman