Berg om matchen i Göteborg
Publicerad: 2020-10-03
Det var August Bergs första besök i Scandinavium. Tyvärr blev det inga poäng för laget, men August gjorde en stabil insats i lördagskvällens möte med Frölunda. – Jag försöker ge allt i varje byte, säger den unge backen efteråt.

Att möta Frölunda på bortaplan är sällan enkelt och göteborgarna inledde starkast. Trots spelövertaget drog de på sig fem raka utvisningar och Marek Hrivík gjorde sina första två mål för säsongen i powerplay. Frölunda kvitterade till 2-2 genom ett videogranskat mål. De flesta leksingarna undrade nog varför det inte dömdes bort för spark. Enligt domarna var det en godkänd dirigering av pucken.
– Ja, de dömde ju mål så det var väl ok, säger August om situationen.

Kontringsmål förstörde kvällen

Den förre leksingen Filip Johansson ordnade 3-2 till hemmalaget och när Leksand jagade kvittering kunde Frölunda göra 4-2.
– Vi gör en rätt bra bortamatch. De har några kontringsmål och där måste vi verkligen bättra oss, säger August.
Han kan hålla med om att Frölunda inte är den lättaste matchen, och att hemmalaget gjorde en mycket stark insats.
– Men vi kan inte tänka att de är ett topplag. Vi måste tänka att vi ska kunna vinna varje match.

Vem tycker du var matchens lirare i Leksand idag?
– Oj, svårt att säga….Jag väljer (Patrik) Norén. Han gick in hårt i varje duell och vann många puckar.

Jobbar hårt för sin plats

Våren 2019, borta mot Mora, gjorde August målet som gav Leksand en plats i SHL igen. Förra säsongen blev det 17 matcher i högstaligan och 25 i Södertälje i Hockeyallsvenskan. Denna säsong har August inlett mycket bra och jobbat hårt för att få en plats i startuppställningen.
– Man vet ju aldrig vilka tränarna tar ut. De vill spela med de bästa såklart. Så det gäller att visa framfötterna varje dag, säger tjugoettåringen som gjorde en stabil insats i säsongens fjärde match.

Vad har du förbättrat sen förra säsongen?
– Jag är säkrare med pucken, säger August och vi åskådare kan bara hålla med.

Katharina Dalmalm