Själin inför Färjestad hemma
Publicerad: 2020-10-23
Tuff match på bortaplan i går. I morgon lördag väntar ytterligare en utmaning för de blåvita herrarna: Färjestad hemma i Tegera Arena. –Det blir nog en match i högt tempo, säger backen Calle Själin.

När hemsidan får tag på Calle Själin har han precis varit i gymmet i Tegera arena. Det var ingen träning på is för laget i dag, utan det handlade mer om ta hand om kropparna och jobba lite med trötta muskler. Själv tycker han att han kanske inte tillhör dem som imponerar mest i gymmet, utan hamnar längre ned på den listan.
–Otto Paajanen är bra stark och Marek Hrivik är också riktigt bra tränad, svarar han när hemsidan frågar vem som egentligen är starkast i laget.

"Vara raka på mål"

Innan vi vänder blickarna framåt stannar vi kvar vid gårdagens match, när Luleå kunde plocka hem samtliga tre poäng efter att ha vunnit med 5–2.
–Luleå, det är ju en tuff bortamatch. I fem mot fem tycker jag ändå att vi gör det bra, men vi får inte riktigt in den och så har vi en liten dipp där i andra perioden.

Vad skulle du vilja ändra inför matchen mot Färjestad?
–Vi måste spela fullt ut i 60 minuter och vara raka på mål. Sedan måste vi jobba ihop som ett lag, alla fem tillsammans hela tiden.

För många supportrar är mötena mot just Färjestad rätt speciella, det är ett lag man gärna vill slå. Hur känner ni i laget?
–Lite så är det kanske, de är ju ett väldigt bra lag. Men samtidigt måste man förbereda sig på samma sätt som inför alla matcher, så det blir inte speciellt på det viset.

Vad tror du det blir för typ av match?
–En match med högt tempo. Det är två puckskickliga lag som möts så det blir en rolig match att spela.

Tror på Åman

Vi pratar vidare om förutsättningarna inför matchen och konstaterar att det kanske blir en snäll tillställning i morgon. Leksand är det minst utvisade laget och Färjestad håller också nere antalet utvisningsminuter.
–På försäsongen drog vi på oss mycket utvisningar, så då tog vi lärdom av det. Vi försöker vara extra noga och jag tycker att det har blivit mycket bättre. Så det är fullt medvetet från vår sida.
Med sin egen insats låter han både nöjd, men också medveten om att det alltid finns saker att förbättra. När det gäller samarbetet med Matt Caito låter han dock enbart glad.
– Det funkar jättebra. han är en duktig back och det är lätt att spela med honom. Vi har funnit varandra ute på isen, så det är kul.

Vem tror du kliver fram i morgon?
– Jag tror Nils Åman trycker dit den. Han har sett bra ut de senaste matcherna.

Stötta Leksands IF med minst 50 kr i samband med lördagens match, och var med i utlottningen av 5 st LIF-mössor

Elisabet Wahl