Förlust mot Göteborg
Publicerad: 2018-10-29
Damlaget
Leksands damer förlorade oväntat mot Göteborg i går. Gästerna vann med 4–1 efter många egna misstag av hemmalaget. – Jag är jättebesviken, sa tränare Ulf Hedberg efteråt.

Enligt logiken borde Leksand ha vunnit gårdagens match mot Göteborg ganska enkelt. Gästerna ligger sist i tabellen och när slutsignalen gick hade de blåvita vunnit skotten med 52–19. Men hockey är inte alltid logiskt och istället kunde gästerna jubla eftersom de vann med 4–1.
– Vi skjuter 52 skott och gör ett mål, det är så klart inte godkänt. Men samtidigt gör Göteborg det jättebra i dag, de spelade mycket bättre än de gjorde förra helgen, sa tränare Ulf Hedberg efter matchen.
Så vad var det hände?
– Jag tycker vi kommer ut jättebra. Sedan får de en chans från ingenstans och gör mål. Någon minut senare gör vi ett till eget misstag och de gör 2–0.
Blev du orolig för matchen då?
– Nej, faktiskt inte. Men när de gjorde 3–0 i början av andra perioden hände något. Alla sjönk ihop lite och vi spelade inte som vi ska. I tredje spelar vi bättre och hade tre i stolpen, men vi kommer inte i kapp. All heder till Göteborg, de gjorde en bra match.

Trea i tabellen

Leksand ligger nu på tredjeplats i en fortfarande mycket haltande tabell. På torsdag väntar en viktig match mot serieledande Modo, ett lag de blåvita inte mött ännu.
– Vi har satt som mål att vi ska vara bland de fyra främsta, så ska vi hänga på gäller det att vi vinner på torsdag. Modo är inget lätt lag. De förlorar skotten i nästan varje match, men de har några som är väldigt effektiva i målskyttet. Så det gäller för oss att inte släppa några klara chanser bakåt och ta vara på våra egna chanser framåt.
Vad tar du och laget med er från förlusten mot Göteborg?
– Jag hoppas att vi lärt oss något. Gruppen måste tillsammans känna att de kan prestera även när det går tungt. Alla måste känna att ”det här är inte okej, nu trycker vi på gasen”. På torsdag måste vi ta fram takterna vi hade mot Luleå.

Elisabet Wahl