Johansson inför SAIK hemma
Publicerad: 2019-09-18
– Bättre effektivitet och samma spel som under andra halvan mot Malmö. Fixar vi det så blir vi svårstoppade. Det lovar backen Filip Johansson inför torsdagens hemmamatch mot Skellefteå.

En 5-2-seger hemma mot Malmö och en förlust med 1-4 borta mot Oskarshamn. Det är vad årets SHL resultatmässigt hittills har bjudit på för leksingarnas del.
– Spelmässigt tycker jag att vi har inlett på ett bra sätt, men självklart var det surt med förlusten i går, säger Filip om tisdagskvällens möte i Småland.
– Arbetsinsatsen tycker jag inte att det var något fel på, och i spelet fem mot fem förde vi matchen. Dessvärre fick vi inte till våra special teams, och vi förvaltade inte heller chanserna på rätt sätt. Sen ska jag inte ta ifrån Oskarshamn att dom gjorde det bra också, det är verkligen så som alla säger - det finns bara bra lag i den här serien.

Och närmast på tur står alltså Skellefteå, ett lag som följde upp två poäng mot Oskarshamn i premiären, med att i tisdagens omgång besegra Färjestad med 3-1.

Hur bra koll har du på Skellefteå?

– Jag känner en del killar i laget faktiskt, några som jag har spelat i landslaget med och så. Skellefteå är ett lag med riktigt skickliga spelare, inget snack om den saken.

Någon du vill varna för lite extra?

– De har ju de uppenbara stjärnorna, som Oscar Möller och Joakim Lindström, men jag skulle nog ändå vilja varna lite extra för de yngre spelarna. De spelar med riktigt bra fart och man vet aldrig riktigt vad de hittar på där ute på isen. Dom måste vi se upp med, helt klart, säger Filip, som ser fram emot att få spela på hemmais igen.
– Trycket i lördags var verkligen helt otroligt. Det var riktigt maffigt att spela! Även om det kanske inte blir riktigt lika mycket folk nu mot Skellefteå, så vet jag ändå att våra supportrar kommer att stå för ett grymt tryck, det gör dom alltid. Vi ska göra vårt bästa för att ge dom en seger.

Hur redo är du för ny match, tredje matchen på sex dagar?

– När det är så här tight mellan matcherna handlar det mycket om att hela tiden göra kroppen redo för match. Återhämtningen är jätteviktig, och jag fick faktiskt till riktigt många timmarns sömn på bussen hem inatt, så jag känner mig pigg. I morgon kommer jag och alla andra vara redo för match igen, det är jag säker på. Alla njuter av att det här med matcherna är igång igen, och jag skulle tippa på att alla är ganska sugna på att kliva fram och avgöra i morgon. Ska jag plocka ut någon speciell så säger jag Zackrisson. Han ser het ut.

Biljetter till torsdagens match hittar du här

Elin Broman