Daniel om segern i Skåne
Publicerad: 2020-01-11
Med tretton sekunder kvar av matchen borta mot Rögle hade Leksand noll poäng. Tack vare en kvittering och vinst på straffar blir det två viktiga pinnar med hem till Dalarna. – Vi är starka i slutet av matcherna, säger Daniel Olsson Trkulja om upphämtningen.

Det blev alltså andra matchen i rad som Leksand kvitterar ett underläge och tar hem bonuspoängen på straffar. I torsdags var det Spencer Abbott som var straffvinnare. I eftermiddag var det Marek Hrivik som blev hjälte, Han assisterade även till dalkarlarnas två mål.
– Han var strålande. Vår kedja har en bra match, säger forwarden Daniel Olsson Trkulja om medspelaren.

Ingen vidare inledning

Rögle tog ledningen i första perioden. Och Leksandslägret var inte nöjda alls med de första tjugo minuterna.
– Vi gör en så där första. I pausen har vi ett bra snack om att våga gå framåt och att tackla mer, förklarar Daniel.
Han säger att Rögle är ett väldigt bra lag och svåra att möte på bortaplan.
– De har många små, skickliga spelare och vi gick in för att tackla dem, säger Daniel om det vinnande konceptet.

Ahnelöv hjälte

I andra perioden spelar Leksand mycket bra. De skapar många lägen och ett kvitteringsmål är helt rättvist. Det är en av matchens stora hjältar, Jonas Ahnelöv, som kliver fram och smäller in 1-1.
– Jonas kommer ner på bortre stolpen och jag har fått pucken från Marek. Jag försöker maskera passningen och Ahnelöv har bra känsla för när han ska smyga fram, säger Daniel om passet fram till målet.

Vad innebär det att maskera passningen?
– Att jag försöker få det att se ut som att jag ska göra något annat och sen passar hårt till Jonas. Visa så lite som möjligt för försvar och målvakt alltså, förklarar Daniel snällt.

Tvingar fram time out

I tredje perioden är det mycket Leksand inledningsvis. Rögle tar time out efter sex minuter eftersom det är mycket nära ett bortamål. Tyvärr innebär det att Rögle tar ledningen. Mattias Ritola, Marek Hrivik, Daniel med flera har bra lägen att kvittera men skåningarnas målvakt Christoffer Rifalk gör en suverän insats. Men Leksingarna har fått självförtroende efter att ha kvitterat tidigare matcher. Så med tom målbur i boxplay gör backhjälten Jonas Ahnelöv 2-2.
– Han gör mål hela tiden, säger Daniel och skrattar.

Hur kommer det sig?
– Han skjuter pucken på mål, Och Jonas är fantastiskt duktig och har en bra blick för spelet. Han vet när han ska gå fram, menar Daniel som också tycker att Ahnelöv tar stort ansvar.
– Det är många i laget som gör det, och han är en av de som går i bräschen med mycket rutin och stark vilja.

Mashatten till Ahnelöv

Förra matchens mashattsvinnare Spencer Abbott var strålande i eftermiddagens match. Och han lämnade över hatten just till Ahnelöv.
– Gör man två så viktiga mål så, säger Daniel glatt.
Det var många glada miner efter matchen och Daniel säger att den långa bussresan hem nu blir så mycket roligare.
– Mer tjo och tjim! Hade vi förlorat är det helt tvärtom. Det här bygger självförtroende för hela laget.
Daniel avslutar med en hälsning till bortaklacken i Ängelholm.
– Ni var bra! Vi är så bortskämda med ett sånt bortafölje i varje match.

Katharina Dalmalm