Zacke inför kvällens kvartsfinal
Publicerad: 2021-04-14
– Spelar vi som ett lag har vi alla chanser att vända på det här. Det säger LIF-kaptenen Patrik Zackrisson inför kvällens kvartsfinal i Örebro.

Efter den klara 1-6-förlusten i söndagens kvartsfinalpremiär, gjorde leksingarna en betydligt bättre match dagen efter. Seger i skottstatistiken men uddamålsförlust i matchen, efter att Patrik Zackrisson noterats för hemmalagets enda mål.
– Lägen skapade vi, men vi var inte tillräckligt effektiva tyvärr. Rent spelmässigt var det så klart ändå ett lyft jämfört med öppningsmatchen, som ju var under all kritik. Match 2 var ett steg i rätt riktning, men vi kan ännu bättre. Vi kan höja oss både individuellt och som lag, menar Zacke, som tycker att just spelet som lag har varit lagets styrka hela säsongen.
– Absolut, så är det. När vi spelar som ett lag, med fem spelare som hela tiden kuggar i och täcker upp för varandra, är vi riktigt bra. Vi ger motståndarna väldigt små ytor, och det är så vi måste spela mot Örebro i kväll.

Kvartsfinalen avgörs i bäst av sju matcher, och eftersom Örebro leder med 2-0 i matcher krävs alltså en LIF-seger i onsdagens eller torsdagens match för att ta kvartsfinalserien vidare till en hemmamatch på lördag.
– Precis. Vi tar en match i taget, men självklart är vårt mål att det ska vara en bit kvar av säsongen än. Ställningen i matcher är inget vi kan fokusera på, just nu är siktet inställt på att vinna kvällens match.

Hur vill du som lagkapten visa vägen för ditt lag i kväll?
– Jag tror att det handlar mycket om att försöka behålla den positiva känsla som vi har i gruppen. Att man inte går in för mycket i sig själv, utan tänker mer på gruppen. Sen ska vi alla så klart se till att göra en riktigt bra match, och att lyfta oss som lag - det är det som är nyckeln till framgång.

Matchen ikväll startar klockan 19.00 i Behrn Arena. LIF-TV sänder på plats från arenan med start klockan 18.00 och du hittar sändningen på vår facebooksida.

Glöm inte heller att du som vill och kan, kan stötta laget genom att köpa stödbiljetten Kvartsfinalpaketet. Läs mer och köp ditt paket här

Elin Broman