Karlberg om SHL-debuten
Publicerad: 2019-11-28
Det blev SHL-debut för nittonåriga Marcus ”Mackan” Karlberg i matchen mot Djurgården. Han säger att han var mer förväntansfull än nervös och han visade upp mycket energi när det var dags att spela. – Jag vill så klart göra mitt bästa när jag får komma in och visa upp mig.

Det blev förlust på ett slutsålt Hovet mot Djurgården Båda lagen kom från sämre insatser och det var en jämn match. Till slut vinner Stockholmarna efter att ha gjort ett powerplaymål och ett i tom kasse.
– Det är surt att inte ta tre poäng inför alla fansen, men vi får ta med oss en stark insats, säger Mackan besviket.

Bra publikinramning

Mackan tycker att det var roligt att få göra sitt livs första SHL-match just på Hovet.
– Det var häftigt. De har den näst bästa hemmapubliken, efter vår, i svensk hockey. Det var imponerande med den här inramningen med hur mycket leksingar som helst också.

Hur tråkigt var det att fansen inte fick måljubla?
– Det är inte kul. Att förlora är alltid pissigt.

Brage bra igen

Mackan är ändå nöjd med flera bitar av spelet. Som att lagets målvakt Axel Brage, igen gör en fin insats.
– Han släpper in ett när de spelar powerplay och håller sen tätt. Brage är förmodligen en av de lugnaste och säkraste målvakter jag spelat med. Så all heder åt honom, säger Mackan.

Problemlösning

Det blev alltså en ytterligare förlust för Leksands herrlag. Självklart tungt för alla, men Mackan är som alltid positiv.
– Jag har sett alla matcher på TV och från läktaren och det har sett ut som att man har lite stukat självförtroende. Och att man inte går i alla situationer. Att det inte kuggar i. Mackan tycker att den bilden inte helt stämmer längre och han är imponerad av stämningen i omklädningsrummet nu när han är med där.
– Det är otroligt professionellt. Alla pratar lösningar och det är högt i tak. Det är ett samlat gäng som vill lösa problem, förklarar junioren.
Han fick från bortabåset på Hovet se stolpskott från Marek Hrivik och bra lägen från Oskar Lang och Jon Knuts. Den sistnämnde sa till Cmore att han är övertygad om att målskyttet kommer att lossna snart. Något Mackan också är säker på.

Spelat med J20

Självklart var Mackan sugen på att göra mål i debutmatchen. Nu blev det fyra byten och mycket som lovade gott inför framtiden. Leksands J20 är i Stockholm över helgen för att möta AIK i morgon fredag och på lördag och sen Djurgården på söndag. Mackan har spelat med dem sedan han kom tillbaka från utlåningen till AIK. Kommer han ansluta till juniorerna nu?
– Jag vet inte än. Så klart vill jag gärna fortsätta här, men jag blir inte ledsen om jag spelar med J20 i helgen istället.

Började säsongen i AIK

Mackan blev alltså utlånad till AIK för spel i Hockeyallsvenskan i början av säsongen. Det blev bara fem matcher innan Leksandsfostrade Karlberg kom hem igen.
– Det var tufft för mig i AIK. Så att få komma hem och spela med kompisarna jag spelat länge med, det gjorde att jag fick tillbaka spelglädjen, förklarar Mackan.
Han är glad över att ha krigat sig till en SHL-debut och det är tydligt att han, som vanligt, kommer att göra sitt bästa oavsett var han spelar.

Inga mål

Så en bra insats, men inga mål och därför inga poäng blev resultatet av torsdagens Stockholmsbesök.
– Det är så klart väldigt surt. När vi var så nära vinst. Och det på ett fullsatt Hovet som inte är någon enkel bortamatch.
Vem tycker du var bästa spelare idag?
– Det blir en delad förstaplats för hela laget tillsammans med publiken.

Marcus - vem då?

Till sist….varför skriver leksandsif.se Mackan i intervjun? Han heter ju Marcus.
– Alla säger Mackan, så jag reagerar knappt om någon säger något annat. Det är bara mormor som säger Marcus, säger Mackan med ett stort leende.

Katharina Dalmalm