Armborg inför kvartsfinal 2
Publicerad: 2020-02-21
Damlaget
Under fredagseftermiddagen rullar bussen mot Jönköping inför damernas andra kvartsfinalmatch mot HV71 som spelas under lördagskvällen. Det är vinna eller försvinna som gäller för Leksands del, och Kajsa Armborg vill se till att förlänga säsongen.

Den första kvartsfinalen som spelades i Tegera Arena i onsdags slutade med storseger för HV71 som vann med hela 1-9. För spelarna i Leksands IF har tiden sedan matchen handlat mycket om att ladda om såväl kroppar som huvuden inför lördagens uppgift.
-Igår var det vila och lagmiddag i form av tacos istället för träning. Vi kände att alla behövde få chansen att släppa onsdagens match och ladda om, så det blev aktivitet utanför isen istället. Idag har vi kört ett lättare ispass nu på dagen och under eftermiddagen rullar bussen söderut. Imorgon får vi hela dagen på oss att vara på plats inför matchen och kunna ladda upp maximalt, säger Kajsa Armborg.

Måste komma upp i högre nivå

Leksand avslutade grundserien med att besegra SDE på hemmaplan efter förlängning, men generellt hade laget en tuff avslutning av SDHL med förluster mot Luleå, MODO och AIK. Kajsa Armborg menar att man måste få fram spelet man hade tidigare under säsongen för att nå framgång i helgens fortsättning av kvartsfinalspelet mot HV71.
-Vi vet att vi kan mer än vad vi lyckats få fram på slutet. Vi står inför ett tufft läge, och många spelar med lite små skavanker här och där. Det är alltid en nivå högre i slutspelet, och på slutet har vi kanske inte kommit upp i maximal nivå samtidigt som de andra lagen lyckats med det, så det har varit tufft för oss. Vi har spelat bättre tidigare under säsongen, och det ska vi ta fram igen.

Samtliga tidigare möten mellan Leksand och HV71 har slutat med segrar mot smålänningarna, men spelmässigt har man från Leksands håll absolut bjudit upp till bra kamper. Det är inte alls en omöjlig uppgift att knipa både en och två matcher under den stundande helgen enligt Armborg.
-Under grundserien har vi ändå varit nära HV71 och matchat dem bra. I den första kvartsfinalen tillät vi HV71 göra lite som de ville, och vi måste få upp farten själva. De har många skickliga spelare så det är klart att det är en tuff uppgift, men under de andra matcherna har vi som sagt ändå visat att vi kan möta upp deras nivå.

Vinna eller försvinna

Förutsättningarna inför lördagens match är enkla. Leksand måste vinna under lördagskvällen för att tvinga fram en tredje och helt avgörande match på söndagen, och den assisterande lagkaptenen lovar att göra allt för att säsongen inte ska ta slut i helgen.
-Det är roliga matcher att spela, men samtidigt är det hårt att det bara är februari och säsongen skulle kunna ta slut så tidigt för oss. Det är både positivt och negativt, men vi ska göra allt för att förlänga säsongen, avslutar Kajsa Armborg.

Richard Brasar