Caito inför FBK borta
Publicerad: 2021-02-25
Ikväll väntar Färjestad BK på bortaplan för herrlagets del i vad som blir veckans enda match efter de två uppskjutna bataljerna som skulle avgjorts under tisdagen och lördagen. Matt Caito har haft en bra morgon, och ser fram emot att få möta Jonathon Blum ikväll.

Matt Caito har under torsdagsmorgonen och förmiddagen haft samma uppladdning som resten av laget, det vill säga ett gemensamt träningspass på is innan bussen packas för avresa mot Karlstad. Caito är nöjd med dagen så här långt.

-Det har varit en bra morgon tycker jag, ingenting utöver det vanliga. Det började som vanligt med lite bra frukost innan avfärd till arenan sedan lite fys för att komma igång i kroppen och sedan ett kortare ispass med laget. På eftermiddagen blir det förmodligen ett par timmars sömn på bussen och sedan är det bara att värma upp och vara redo, berättar Matt Caito om dagens uppdrag.

Kvällens bortamatch är en viktig tillställning sett till att Färjestad är det lag som närmast jagar Leksand i tabellen, samtidigt som siktet givetvis är inställt på att återta en topp 6-placering för att kvalificera sig direkt till kvartsfinalspelet efter grundserien.

-Det blir en tuff match mot ett Färjestad som gjort bra matcher på slutet, men vi är också i bra form så det blir nog en bra match. Vi ska se till att hålla i vårt momentum, och det är ju dessutom en viktig match för oss. Färjestad är strax bakom oss i tabellen och det är inte många matcher kvar att spela, så vi ska göra allt vi kan för att dryga ut avståndet till dem och klättra uppåt, säger Caito om kvällens kamp.

Ställs mot kompisen Blum

Matt Caito ser fram emot kvällens match, och dessutom lite extra i och med att får ställas mot kompisen Jonathon Blum som är back i Färjestad. Ett hett tips är att hålla ett extra ögon på de båda ikväll, då Caito verkar sugen på att få dela ut en och annan tackling mot kompisen från hemorten.

-Jonathon är en god vän till mig då vi kommer från samma ställe hemma i USA, så det är klart att det är lite extra rivalitet mellan oss ikväll. Han kommer säkert att försöka snacka lite extra med mig för att få mig ur balans ikväll, och jag ska så klart försöka med samma sak. Det är kul att möta honom, och förhoppningsvis kan jag dumpa ned någon puck mot honom och trycka till honom lite extra.

Matt Caito är Leksands bästa poängplockare i laget i de fem senaste matcherna med sina 6 poäng (2+4). Caito är nöjd med sin form, men vill helst lyfta fram lagets insats på slutet.

-Laget har spelat riktigt bra och killarna har verkligen satt dit puckarna som jag levererat till dem så de hjälper mig att få poäng i protokollet på ett bra sätt. Det viktigaste är såklart att laget tar poäng i matcherna, och det har vi gjort bra tillsammans på slutet, säger Matt Caito.

Vem avgör ikväll?
-Det gör Nils Åman!