Seger mot Skellefteå
Publicerad: 2019-09-19
En mycket jämn och underhållande match mellan Leksand och Skellefteå slutade 3-2 och därmed bärgades tre sköna poäng.

Första perioden var mycket fram och tillbaka där Leksand hade chansen att ta ledningen i powerplay innan halva perioden var spelad. Marek Hrivik var bara några centimeter ifrån att sätta 1-0, men pucken slank oturligt nog utanför. Skellefteå hade även de en riktigt vass chans i slottet, men Axel Brage stod för en vass plock och såg till att de första 20 minuterna slutade mållöst.

Leksand inledde andra perioden inspirerat och med bra fart. Knappt sex minuter in satt också ledningspucken då Mattias Göransson gjorde sitt första mål i Leksand då hans skott letade sig in via en Skellefteå-back. Glädjen blev dock kortvarig då gästerna kunde kvittera strax därefter via Oscar Möller i powerplay. Resterande del av mellanakten var underhållande där Leksand hade flertalet chanser att ta tillbaka kommandot, men istället för en blåvit ledning gjorde Skellefteå 1-2 en minut innan pausvila.

Tredje perioden inleddes även den mycket bra för Leksands del då man återigen kom ut stärkta av en stunds vila, och efter fem minuters spel fick Sebastian Wännström tag i pucken och placerade in 2-2. Med ny energi i ryggen efter kvitteringen fortsatte Leksand att köra på framåt och till slut kom även belöningen. 13 minuter in i perioden gjorde David Rundqvist 3-2 och satte återigen det blåvita laget i förarsätet. Skellefteå försökte sedan att komma ikapp genom att plocka målvakten, men Axel Brage och laget stod emot anstormningen och lyckades bärga tre nya poäng.

Härnäst väntar bortamatch mot HV71 på lördag klockan 15:15.

Arvid Yngvesson