Seger mot Falun
Publicerad: 2019-10-27
J18
Leksand fick revansch på Falun efter förlängningsförlusten i premiären då dagens match vanns med 3–1. – Vi gör en bra insats, vi var i anfallszon hela tiden, säger Max Stigell efter matchen.

Matchen inleddes inte optimalt då Falun tog ledningen fyra minuter in i första perioden. Leksand tog sedan över spelet helt och vann skotten med hela 22-4, men 0–1 höll sig perioden ut trots det massiva skottövertaget.

Väl i andra perioden så lossnade det för Leksand då Max Stigell kunde kvittera i boxplay efter fem minuters spel. Några minuter därefter skickade Wille Bärehag, som normalt spelar med J20, in 2–1 i powerplay och såg till att ha med sig en ledning in i den avslutande perioden.

Den tredje perioden blev betydligt jämnare än de två föregående och Leksand fick bland annat klara av två numerära underlägen för att hålla tätt bakåt. Med 49 sekunder kvar av matchen kunde också Samuel Eklund sätta 3–1 i tom kasse och säkra tre poäng.
– Vi gör en bra insats, vi var i anfallszon hela tiden. De lägen som Falun får är sådana som vi bjuder på, säger Max Stigell som även är nöjd med sin egen insats då han stod för ett mål och en assist.
– Den var helt okej, men det finns alltid saker som kan bli bättre. Målet som jag gjorde var mest Arvid Eljas för tjänst, han lade passningen så det var bara att skjuta.

Är målet att sluta topp 5 när serien är färdigspelad?
– Absolut, det är dit vi ska och det är vårt mål. Vi ska ha en plats i J18 Allsvenskan, avslutar Max.

Arvid Yngvesson