Linköping för starka för damerna
Publicerad: 2019-12-08
Damlaget
Vinst i dag och avståendet till Linköping hade drygats ut. Tyvärr blev det förlust med 2–4 och de blåvita damerna halkade därmed ner en plats i tabellen. – Det borde ha varit tre poäng i dag, säger målvakten Julia Nilsson.

Nej, det blev inga poäng alls för damerna i dag och en sex matcher lång svit med poäng varje gång bröts. Detta trots att det började så bra när Emma Woods satte 1–0 till de blåvita i mitten av den första perioden.
– Vi kom in riktigt bra. Det kan kännas segt i benen ibland när man suttit på bussen, men så var det inte alls i dag, säger målvakten Julia Nilsson.

Fyra raka LHC-mål

För efter den där ledningspucken gjorde hemmalaget Linköping de kommande fyra målen. Julia Nilsson tycker inte att det riktigt präglar matchen och spelet, men menar att den stora skillnaden var att Linköping var mer effektiva.
– Vi hade många chanser, men de tog tillvara på sina lägen till skillnad från oss.
Så vad hände egentligen?
– Det är svårt att svara på. Vi spelar inte riktigt som vi ska och när vi släppte in mål gick vi ner oss något och höll inte uppe tempot.
Matchen i dag blev speciell för henne eftersom hon ungefär mitt i matchen ersatte Jule Flötgen och fick komma in i spel.
– Det är ett lite svårt läge. Jag har inte spelat på ett tag, mer än med juniorerna, så det var ovant med tempot och farten. Lite svårt att ställa om helt enkelt, men jag tycker ändå att det gick bra.

Chans till revansch i nästa match

Leksand gjorde ett till mål i matchen och hoppet tändes till viss del, men Linköping kunde hålla undan och vann alltså med 4–2. Lagen bytte därmed plats i tabellen där de blåvita nu ligger på åttonde plats.
Det finns dock chans till ganska snabb revansch. För den första matchen efter landslagsuppehållet spelas mot just Linköping, men då på hemmaplan i Tegera arena.
– Då ska vi komma ut som vi gjorde i dag och sedan hålla det tempot och inte gå ner oss. Spelar vi vårt spel och som vi ska då är vi det bättre laget tycker jag.

Elisabet Wahl