Patrick Cehlin förstärker Leksands IF
Publicerad: 2015-01-26

I dag blev det klart att den högerfattade forwarden Patrick Cehlin förstärker Leksands IF resten av säsongen.
- ”Sillen” kommer till oss på sportsliga grunder där ekonomin kom i andra hand, vilket är mycket glädjande för oss. Eftersom våra kostnader för den sportsliga delen har varit för höga under den första delen av året, var det en förutsättning att vi kunde finansiera detta genom externa medel, säger klubbdirektör Kjell Kruse.

23-årige Cehlin kommer ursprungligen från Stockholm, och efter många säsonger i Djurgården lämnade han Sverige och SHL inför säsongen 2012/2013.
Han tillhör NHL-klubben Nashville Predators organisation, men har hittills representerat AHL-laget Milwaukee Admirals samt ECHL-laget Cincinnati Cyclones.
Den gångna säsongen noterades han för 26 poäng (7+19) på 40 AHL-matcher.

Forsberg om Cehlin
Nashville-stjärnan, och före detta Leksandsspelaren, Filip Forsberg känner Patrick Cehlin väl. Han beskriver sin tidigare lagkamrat så här:
- Som spelare är han hårt jobbande och offensivt skicklig. Inte så storväxt, men han har bra händer och bra fart på rören. Det är en riktig bra kille, ganska lugn. Vi hängde dagligen i stort sett hela säsongen ifjol, så det är en av mina bättre vänner, helt klart.
- Jag tror att han kan komma in och producera direkt. Man får en till rightskytt, vilket man ej har ett överflöd av, och det skapar fler hot i powerplay. Framförallt kommer han att bidra med ett hårt jobb i varje byte.

Välkommen till Leksands IF Patrick!

Elin Broman