Premiärdags för J18
Publicerad: 2018-09-15
J18
På söndag klockan 15:00 spelar J18 sin första seriematch för säsongen hemma mot Hudiksvall. Tränare Patrik Andersson, tillsammans med resten av ledarna och spelarna, är redo.

På söndagseftermiddagen, närmare bestämt klockan 15:00, spelar J18 sin seriepremiär för året då Hudiksvalls HC gästar Weda Skog Arena. Matchen blir den första i en 22 matcher lång serie som avgörs före jul, och det gäller att vara bland de fem bästa lagen i grundserien för att kvalificera sig för spel i J18 Allsvenskan efter jul.

Patrik "Pata" Andersson är, precis som föregående säsong, tränare för Leksands J18 Elit-lag. Till sin hjälp får han i år Örjan Lindmark. Det är en god känsla hos huvudtränare Andersson inför seriestarten.
-Det känns bra inför säsongen! Spelarna födda 2001, som redan varit med en säsong, har gjort ett enormt bra jobb med att ta hand om de nya som kommit in. De hade många lagaktiviteter i juni där vi ledare inte var med och styrde upp runtomkring utan de tog tag i det själva. Det är en bra sammanhållning i gruppen, så där ligger vi nog lite längre fram än tidigare säsonger tycker jag.

Hur har sommarträningen sett ut?
-Vi har haft en riktigt bra sommarträning. Så säger väl alla tränare såhär års, men jag tycker faktiskt det, och det märks även på resultaten. Vi har bättre resultat på de tester vi gör jämfört med tidigare säsonger och vi kommer att vara bättre rustade fysiskt inför vintern. Sedan gäller det naturligtvis att omsätta det till resultat och prestationer på isen, men förutsättningarna finns där, säger ”Pata”.

Matcherna kan följas via Svenska Ishockeyförbundet här

Matcherna kan ses på Svenskhockey.TV här

Richard Brasar