Dags för SM-slutspel för J18
Publicerad: 2020-03-10
J18
Under måndagsförmiddagen gjordes valen av motstånd inför 16-delsfinalerna i årets SM-slutspel för J18-lag. Leksands IF blev valda av HV71 inför matchserien som avgörs i bäst av tre matcher, med start på torsdag.

Leksands IF J18 tvingades att ta den långa vägen in i SM-slutspelet efter att ha slutat 6:a i J18 Elit Västra före jul där de fem bästa lagen gick vidare till J18 Allsvenskan efter jul. För Leksands del blev det istället spel i J18 Elit Fortsättning där man var tvingade att vinna serien för att kvalificera sig för slutspel, vilket man också gjorde med god marginal.
-Vi började fortsättningsserien bra, men blandade och gav lite mer på slutet av serien. Vi hade några bra matcher där vi skapade rejält bra målskillnad, så det är främst den delen vi tar med oss från fortsättningsserien av J18 Elit. Det har bitvis varit lite kämpigt att motivera killarna med tanke på att vi blev klara seriesegrare ganska tidigt, vilket även syntes på resultaten i slutet av serien. Vi tappade bort lite av det raka spelet som vi gjorde bra tidigare och tappade lite i jobbet utan puck, säger huvudtränaren Patrik "Pata" Andersson.

Bra spel när man spelar som ett lag

Att Leksand kan spela på en hög nivå har man bevisat i några av matcherna i fortsättningsserien, men kanske framförallt till och från under höstserien där man tog några fina skalper mot topplagen. Det gäller för laget att jobba för varandra och ha en tydlig plan i matcherna, menar Andersson.
-Gör vi sakerna som vi har tränat på så är vi bra, och det har också visat under delar av säsongen. Det är dock lite svårt när spelidéerna blir för spretiga inom laget, och ibland kanske spelarna ser lite för mycket till sin individuella framgång istället för att se ett bra lagspel stärker alla spelare och gör att man ser bättre ut även som individ.

Förberedda för kamp

Under den föregående veckan var det spelledigt eftersom fortsättningsserien av J18 Elit var färdigspelad en vecka före lagen i J18 Allsvenskan. Några av spelarna som till vardags även syns i J18-laget har istället varit på uppdrag med såväl yngre som äldre lag i föreningen under den gångna veckan.
-J20 spelade ju dubbla hemmamatcher i helgen samtidigt som U16 var iväg på SM-slutspel under slutet av veckan vilket gjort att det varit lite färre spelare att tillgå, men det har varit mycket kamp på träningarna. Vi har inte lagt någon större vikt på förhand vilket motstånd vi skulle få i 16-delsfinalen, men nu när HV71 valde oss så är det bara att förbereda oss så gott det går och släppa loss. Det ska bli intressant att se hur laget agerar när vi slår ur underläge, HV71 har ju valt oss för att de tycker att vi passar bättre än andra lag, avslutar Patrik "Pata" Andersson.

Spelprogram 16-delsfinaler
Torsdag 12/3 kl 16:00