Tung uddamålsförlust för damerna
Publicerad: 2019-01-20
Damlaget
Modo verkar inte alls passa Leksand den här säsongen. I går kväll kom fjärde raka förlusten när Modo vann med 3–2. – Jag tycker vi ger bort alla tre målen, sa en besviken Uffe Hedberg efter matchen.

Det började bra. Leksand tog ledningen efter drygt fem minuter efter ett snyggt mål av Hanna Lindqvist som stod helt rätt placerad mitt framför Modo-kassen.
– Jag blev lite förvånad att jag fick så bra träff med en backhand. Men jag fick en bra passning och det var skönt att få sätta den.

Individuella misstag

Modo kom dock igen snabbt och kvitterade några minuter senare efter att Leksand missat något i markeringarna. Och det där med att Modo var snabba att ta till vara på blåvita misstag blev något av kvällens tema.
För efter en mållös andra period var det gästerna som tog ledningen i tredje perioden. Mitt under ett powerplay för Leksand.
– Det är individuella misstag från vår sida som ger dem målen. Vi har tyvärr spelat så mot dem i alla matcher den här säsongen. Jag vet inte var det beror på, analyserade Uffe Hedberg.
Den här gången kunde dock Leksand studsa tillbaka efter att Sam Hanson kvitterat efter bara åtta sekunder. Hon rev åt sig pucken direkt efter tekning och mejade i princip ner allt i sin väg tills pucken var inne i Modo-målet.
– Hon har helt rätt mentalitet. Pucken ska bara in, det är riktig killerinstinkt, menade Uffe Hedberg.

"Nio poäng som gäller"

Där stod matchen och vägde och Leksand hade flera fina chanser att avgöra. Men det blev gästerna som plockade med sig alla tre poäng efter ett mål i powerplay.
– Vi spelar för slarvigt. Vi tappar markeringar och slår felpassningar. Sedan har de några väldigt duktiga spelare som är bra på att sätta sina lägen medan vi inte sätter de chanser vi hade, sa Hanna Lindqvist och menade att det var största förklaringen till förlusten.
Samtidigt som Leksand förlorade vann HV71 oväntat mot Luleå och petade därför ner de blåvita till en femteplats i tabellen. Nu återstår det bara fyra matcher för Leksand och den kommande helgen blir därför oerhört viktig. De blåvita spelar nämligen hela tre hemmamatcher – två mot Djurgården och en mot Göteborg – och målet är redan satt.
– Det är nio poäng som gäller. Vi måste dels få till ett bättre försvarsspel och dels måste vi bli bättre på att sätta det chanserna. Nu missar vi för mycket, sa Uffe Hedberg.

Viktigt sluta topp fyra

Tabellplaceringen är extra viktig i år jämfört med tidigare eftersom slutspelet nu avgörs i bäst av fem matcher. Det betyder att lagen i den övre halva av tabellen både får börja och avsluta på hemmaplan.
– Både HV71 och Linköping som ligger över oss har ett väldigt tufft schema, så vi tänker satsa på att klättra så mycket som möjligt. Vi sa inför säsongen att vi skulle komma topp fyra och det måste vi stå upp för, sa Uffe Hedberg.
– Det gäller att vi håller uppe farten vi har i laget. Då är vi som bäst, sa Hanna Lindqvist.

Elisabet Wahl