Nu ska J20-serien avgöras
Publicerad: 2022-03-18
J20
I helgen väntar de sista matcherna i grundserien för det blåvita J20-laget. Sedan är det dags för slutspel. – Vi har en bra känsla i gruppen, säger centern Wille Bärehag till hemsidan.

J20-laget är i fin form just nu. Det blev visserligen förlust mot Oskarshamn med 5–4 i Tegera arena i söndags, men tidigare i veckan slog de Brynäs med klara 8–3 för att sedan besegra Skellefteå med 4–1.
– Ja, det känns bra nu. Riktigt skönt att vinna över Brynäs också, det är ett klassiskt derby, säger Wille Bärehag när hemsidan får tag på honom.

Chans till snabb revansch

Nu i helgen väntar chans till snabb revansch mot Oskarshamn eftersom de är ett av de två lagen Leksand ska möta när de ger sig ut på bortaturné.
– De spelar ganska likt som vi vill spela, de ligger på och försöker irritera. Och så vänder de spelet snabbt och går på anfall.
Den matchen spelas på söndag, på lördagen är det Karlskrona som står för motståndet. De har haft en tuff säsong och ligger klart sist i tabellen i J20 Nationell fortsättningsserie som är den serie som Leksand spelat i efter jul.
– Det blev många mål när vi har möttes förra gången. Vi vann då, men det gäller att alla fortsätter med det vi ska göra och att vi spelar vårt spel. Man kan inte börja hitta på egna grejer.

"Bra energi i gruppen"

Just nu ligger Leksand femma i tabellen där de sex främsta går till SM-slutspel. Rent teoretiskt skulle de blåvita kunna missa slutspelet om man förlorar helgens matcher med oerhört många mål, men gör man det man ska väntar en första kvartsfinal nästa vecka. Wille Bärehag låter optimistisk när han pratar om styrkorna hos det egna laget.
– Vi spelar med fart och fläkt och är ett lag som jobbar för att få pucken mot mål. Vi har bra energi i gruppen.
Vem av lagkompisarna tror du kommer spela en viktig roll i helgen?
– Jag tror Marcus Molin. Han kommer att ha en bra helg och jag tror att han gör en del poäng.

Elisabet Wahl