Storseger för J18 i åttondelsfinalen
Publicerad: 2017-03-18
J18
Leksand behövde slå Skellefteå för att hålla åttondelsfinalen vid liv. Det blev inte bara seger, utan en storseger med hela 10–3. – Det var rena överkörningen i sista perioden, jobbar vi lika bra i morgon ska vi vinna, säger tremålskytten Marcus Karlberg inför den avgörande matchen i morgon söndag.

Glädjen var stor när domaren blåste av den andra åttondelsfinalen mellan Leksand och Skellefteå. Det stod hela 10–3 på resultattavlan och vem som gå vidare till kvartsfinal avgörs i morgon i en tredje och direkt avgörande match.
– Skönt med seger, men nu handlar det om att nollställa. Är vi inte ödmjuka och förstår allvaret i spelet, så kommer det inte att gå bra, säger tränare Patrik Andersson efteråt.
Siffrorna till trots innehöll matchen både vändningar och en hel del spänning. Leksand började klart bäst och det stod 3–0 efter halva första perioden.
– Vi kom ut och visste vad det gällde och var taggade till tårna. Vi ägde spelet där i början, säger Marcus Karlberg.

"Vi började fuska"

Men sedan fick Skellefteå powerplay och lyckades reducera. När andra perioden drog igång var det istället gästerna som hade tagit över initiativet.
– Vi började fuska och tumma på saker vår spelidé och släpper in dem i matchen. Jag tycker att vi kastade bort puckar och hade dåligt tålamod, säger Patrik Andersson.
Den typen av spel ska man inte ägna sig åt mot ett lag som Skellefteå som först reducerade i numerärt underläge och sedan utnyttjade ett powerplay fram till 3–3.
– Det var som luften gick ut oss där ett tag efter deras första mål. De gjorde mål på våra misstag, säger Marcus Karlberg.

Överkörning i sista

Men sedan hände något som tränare Patrik Andersson beskriver som att trycka på en knapp. Laget började spela ordentligt, vårdat och enligt spelplanen igen. Efter några bra byten och en gnutta tur hade matchen vänt igen och det stod 5–3 till de blåvita när andra perioden var över.
Någon mer vändning blev det inte utan Leksand fullkomligt körde över Skellefteå i sista perioden och gjorde ytterligare fem mål. Slutresultat alltså 10–3.
– Det var nog vår bästa period mot så pass bra motstånd. De blev bara mindre och mindre, medan vi blev större och större, säger Marcus Karlberg.

Två tremålskyttar

Han och Richard Hugg blev båda tremålsskyttar i dagens match. En annan som hade en lyckad dag på jobbet var Wilde Bröms som gjorde två mål och en assist.
– Där i tredje spelade vi ut ordentligt och då kom det chanser för många i laget, så puckarna trillade verkligen in.

Hur tänker du inför matchen i morgon?

– Vi har på ett sätt ett mentalt övertag eftersom vi vann så stort, men de kommer att komma tillbaka rejält revanschsugna. Så det gäller att vi steppar upp och spelar lika bra, om inte ännu bättre.

Så det är ni som har fördel i morgon?

– Ja, det tycker jag. Vi spelar på hemmaplan och vi är bra på hemmaplan. I dag var det vi som kom ut med kniven mot strupen, i morgon är det Skellefteå som får känna på att ha press.

Elisabet Wahl