Alex Friesen förstärker Leksands IF
Publicerad: 2017-06-05
Leksands IF har idag skrivit kontrakt med Alex Friesen som senast representerade Chicago Wolves i AHL.

Alex Friesen är född i St. Catharines på den kanadensiska sidan vid gränsen mot USA mellan Toronto och Buffalo. Som junior spelade han fem säsonger för närliggande Niagara IceDogs där han stod för väldigt fin poängproduktion i sina unga år. Som belöning för detta blev han 2010 draftad av Vancouver Canucks i den sjätte rundan som 172:a spelare totalt det året. Inför säsongen 2012/2013 skrev Friesen NHL-kontrakt med Canucks men blev placerad i farmarlagen Chicago Wolves och Kalamazoo Wings i AHL respektive ECHL. Under de tre efterföljande åren blev klubbadressen Utica Comets i AHL efter att Canucks bytt farmarlag från Chicago till Utica. Friesens poängproduktion på AHL-nivå började ta fart alltmer och under säsongen 2015/2016 belönades han även med ett framträdande i NHL. Inför fjolårssäsongen stod Friesen utan kontrakt och blev då signad av NHL-laget St. Louis Blues, men säsongen kom dock att spenderas i Chicago Wolves som numera agerar farmarlag till Blues. Totalt har Alex Friesen gjort 114 poäng på 334 matcher i AHL med slutspelsmatcher inkluderat. Kontraktet med Alex Friesen gäller över den kommande säsongen 2017/2018.

-Alex är en modern tvåvägscenter med hög arbetskapacitet och bra skridskoåkning. Han är en väldigt laglojal kille som även kan spela fysiskt om det behövs, och vi tror hans spelstil kommer passa bra in på våra större rinkar här i Sverige. Vi har jagat Alex även under förra säsongen och kände efter Fredrik Jax och Markus Åkerbloms resa till USA att vi låg bra till i möjligheterna att få Alex till oss, och därför känns det extra kul att vi har fått klart med honom, säger Mikael Karlberg som är sportsligt ansvarig i Leksands IF.

Richard Brasar