Ida Karlsson inför matchhelgen
Publicerad: 2020-10-23
Damlaget
Två viktiga matcher för Leksands damer väntar i helgen när Stockholmslagen AIK och SDE kommer på besök. Ida Karlsson har målsättningen klar. – Vi måste ta en match i taget, men som vanligt går vi för sex poäng, säger hon till hemsidan.

Innan vi börjar prata om de kommande matcherna måste vi dröja oss kvar lite vid förra veckan sanslösa målexplosion i Tegera arena. Då kom Brynäs på besök och sammanlagt gjordes det 13 mål i match gästerna vann med 8–5.
– Vi inledde starkt tycker jag och visar att de inte kan vinna så lätt över oss. Jag tycker vi håller i hela vägen fram till tredje perioden då de drar ifrån, säger Ida Karlsson.

Viktiga poäng runt strecket

Det går att se förlusten som ett fall framåt eftersom de blåvita fick ordentligt fart på det målskytte som hackat lite i matcherna före det. Det lovar gott inför helgens matcher då två viktiga streckmatcher spelas. AIK och SDE ligger nämligen båda precis ovanför Leksand i tabellen.
– Det är klart vi siktar på att ta sex poäng. Samtidigt måste vi ta en match i taget. Men målet är att ska AIK, ladda om och sedan ta tre nya poäng.
Vad kan du säga om AIK som motståndare?
– Det är ett lag vi vunnit över förut. Samtidigt har de ett bra rull nu, de har slog HV71 nyligen. De har några riktigt bra spetsspelare, Lisa Johansson bland annat.

Tror på Tuva Kandell

SDE blir också en tuff motståndare enligt Ida Karlsson, även om hon tycker att hon och resten av laget har en bra vinstchans. Vi pratar vidare om att stockholmarna är det lag som dragit på sig flest utvisningar hittills.
– De är ganska fysiska, så det gäller att vi är med på det. Vi får inte bli sura, utan hålla oss kvar på banan och undvika utvisningar.
En annan intressant sak i statistiken är att ni är det lag som gjort flest mål i numerärt underläge.
– Ja, det är något vi har pratat om, att vara aggressiva i boxplay. Så fort vi får läget så går vi ut ur zon.
Vem av dina lagkompisar tror du blir helgens profil?
– Det blir Tuva Kandell. Hon kommer nog att sätta något mål och avgöra. Den senaste tiden har hon haft några riktigt bra matcher.

Elisabet Wahl