”Nog roligaste matchen jag spelat”
Publicerad: 2019-09-14
När premiärspänningen släppte kom spelet. Och målen! För en av fullträffarna stod Daniel Olsson-Trkulja. – En sådan här seger ger oss alla extra skjuts, det är en boost för självförtroendet, säger han till hemsidan.

Det blev en dag fylld av väntan för många. Både för fansen som var på plats tidigt och för spelarna. Men medan Malmö fick göra om hela sitt reseschema innebar den senarelagda matchen inte så stora förändringar för de blåvita.
– Nej, vi fick reda på det en timme före vår ordinarie samling, så det var bara att flytta fram alla förberedelser och fortsatta ladda hemma. Det var nog värre för Malmöspelarna, säger Daniel Olsson-Trkulja.
Hur var det då att åka in i arenan till sist?
– Det var grymt kul! Ett fantastisk tryck. Och vilken inramning, det var nog den roligaste matchen jag spelat. Jag hoppas verkligen det blir lika bra framöver.

"Man håller extra hårt i klubban"

Den 28-årige anfallaren som kom från Linköping inför den här säsongen låter inte riktigt lika entusiastisk när han pratar om spelet i början av matchen. Han tycker laget kom ut bra, men att man tappade initiativet ganska snabbt.
– Vi krånglar till det. Vi känns lite ängsliga och rädda för att göra fel, så Malmö kan ta över allt mer. Det är alltid extra spänt i en premiär, man håller extra hårt i klubban. Men vi hade ett bra snack och Roger Melin sa att vi måste våga spela hockey och inte bara chippa fram pucken.
Börja spela hockey, det var precis vad laget gjorde tycker Daniel Olsson-Trkulja. Han är extra nöjd med den tredje perioden.
– Den ska vi ta med oss från den här matchen. Vi jobbade stenhårt och kom verkligen in i SHL-hockeyn tycker jag. Det kändes som vi spelade med stort självförtroende.

"Han slår en perfekt passning"

Att han är nöjd med den sista perioden är inte så konstigt, laget gick från 1–2 till 5–2 och hade bud på fler mål. Ett av dem som trillade in i kassen stod han själv för.
– Jag fick en puck chippad till mig, kunde hålla i den och försökte vara stark och komma ner djupt i deras zon. Jag lyckades få den till Thomas Valkvae-Olsen som passade vidare till Marek Hrivik. Han slår en perfekt passning till mig. Det var bara att sätta den.
På tevebilderna kändes det som att Hrivik får stå hur länge som helst och måtta den där passen, hur uppfattade du det?
– Så var det! Vi hade faktiskt pratat om att de överbelastar väldigt mycket när de ska försöka få fast oss. Jag fick två spelare på mig ganska snabbt och när Tomas fick pucken gick en på honom, så Marek hade mycket tid. Vi skulle försöka utnyttja hur de spelar och det lyckades vi med.
Överlag i matchen ger Daniel Olsson-Trkulja sin kedja godkänt. Han tycker att deras insats var ungefär som lagets.
– Vi var lite sisådär i början, men gör en riktigt bra tredje period: först ett spelmål och så får Marek sätta en i öppen kasse.
Vem vill du lyfta fram mest så här efter matchen?
– Hela laget – och fansen så klart! En sådan här vinst gör förhoppningsvis att fler känner att de vill komma tillbaka.

Elisabet Wahl