Mattias Karlsson inför BIK hemma
Publicerad: 2019-03-14
Mattias Karlsson var en av målskyttarna i tisdagens bortaseger mot Västerås. Nu har "Kolan" tillsammans med resten av laget laddat om för en ny rejält viktig match då BIK Karlskoga gästar Tegera Arena under torsdagskvällen.

Tisdagens seriepremiär av Slutspelsserien i Fristads Hockey Challenge slutade med seger för herrlaget med 0-3. Mattias Karlsson var den som inledde målskyttet och han ser tillbaka på en väl genomförd bortamatch.
-Vi hade en bättre plan igår än tidigare matcher mot Västerås under säsongen. Vi såg till att de inte fick så många lägen 2 mot 1 och 3 mot 2 som de haft i tidigare möten. Genom att vi lyckas med det så tvingas Västerås att dumpa pucken och blir frustrerade av det, så jag tycker att vi gjorde det riktigt bra, säger Mattias Karlsson om tisdagens segermatch.

Tätt spelschema
Det är match varannan dag i Slutspelsserien, och skulle man ta sig vidare från den serien fortsätter spelschemat på samma sätt i ett eventuellt play-off och i ett eventuellt direktkval till SHL. Det är inget som den assisterande lagkaptenen har något emot.
-Det är en rolig tid på säsongen. Man vill ju gärna spela så länge det går så man inte behöver starta sommarträningen så tidigt… Alla här har samma mål som är att kämpa om en plats i SHL, och varje seger för oss närmare det målet. Det är fantastiskt kul att spela nu, säger Mattias "Kolan" Karlsson.

BIK Karlskoga står på menyn
BIK Karlskoga inledde Slutspelsserien med att besegra MODO Hockey på hemmaplan med 2-0, och är därmed tvåa bakom Leksand i tabellen efter den första omgången. Det är en viktig match som väntar under torsdagskvällen för båda lagen, och för herrlaget har man förberett sig enligt vanliga matchrutiner.
-Det blir kul att spela igen. Varje match är så otroligt viktig nu. Det gäller att vi håller samma fokus och är lika bestämda som vi var mot Västerås. Då ska vi ha en bra chans att vinna. Vi har kikat lite på BIK Karlskogas powerplay och boxplay givetvis, men annars är det inte så mycket speciellt. Vi försöker spela efter vår plan och inte tänka så mycket på motståndet, men lite koll har vi ändå så klart, säger Mattias "Kolan" Karlsson inför torsdagens hemmamatch.

Biljetter till matchen köper du här

Richard Brasar