Martin om match tre mot Örebro
Publicerad: 2021-04-14
Martin Karlsson var en av Leksands bästa spelare i matchen mot Örebro. Och han låter bestämd när han meddelar att laget ska spela i Tegera på lördag. – Det här är inte över än.

Men visst är det ett tufft läge i kvartsfinalserien. De första tjugo minuterna spelade Leksand bra och borde kanske haft ledningen. Trots det blev det storförlust till slut.
– Vi gör en ganska bra förstaperiod. Vi får fast dom, men får inte in något mål. Istället gör de 1-0 och det är klart att det är lite surt. Sen vet jag inte vad som hände i andra, säger Martin om att Örebro gör fyra raka mål i mittperioden.
Det är puckar som tar på domaren, spelare som faller och ett Örebro som spelar perfekt slutspelshockey.
– Och vi går för hårt på sargen. Det är en konstig period, tycker Martin som ändå visade att han inte slutar spela trots motgångarna.
– Slutspelshockey kostar på. Att kriga sig in på kassen och att fortsätta kämpa, menar Martin är enda receptet.
Hans mål till 1-5 visade upp just den offervilja som krävs. En inbrytning på mål och äntligen hål på Örebros duktige målvakt Jhonas Enroth. – Jo, fast egentligen börjar det med att (Nisse) Åman och (Emil) Heineman vinner sina kamper i hörnet. Då kommer vi in på mål och det öppnar upp sig, säger Martin ödmjukt.

Otäck smäll

I tredje perioden får backen Mirco Müller ledas av isen efter en tackling. I intervjun med Cmore efter matchen avslutade tränare Björn Hellkvist med att säga att laget spelar för Müller i morn.
– Det är en otäck smäll. Jag tycker att killen kan visa mer respekt där. Mirco är i en utsatt situation två meter från sargen och med många gubbar runt omkring sig. Där måste man försöka tänka till, säger Martin mycket bestämt.
Han tillägger att han fick hjärtat i halsgropen när Mirco flög in i sargen med huvudet före, men att det såklart var en liten lättnad att Mirco efteråt kunde stå upp i alla fall.
– Tacklingen är så onödig. Han är utsatt där och kan inte skydda sig mot den, säger Martin som när intervjun görs inte har något mer besked om hur Mirco mår.

Örebro vassa

Efter tre matcher är det tydligt att Örebros hockey inte passar Leksand särskilt bra. Men det är ingen ursäkt för att ge upp hoppet om semifinalspel tycker Martin.
– Vi måste sno matchen i morn och ta det här tillbaka hem på lördag. Visst, det studsar inte med oss, men då gäller det att gräva ännu mer i verktygslådan. Det är ett tufft läge, men inte slut än! säger Martin.

Katharina Dalmalm