Petra Pravlíková på plats i Leksand
Publicerad: 2017-09-26
Damlaget
– Jag är en spelare med stark personlighet och mycket fighting spirit. Jag jobbar hårt i alla lägen. Så låter det när damlagets senaste nyförvärv, Petra Pravlíková beskriver sig själv.

Den slovakiska centern är 32 år och har hunnit samla på sig massor av rutin av spel på hög nivå. Det mesta handlar om ishockey i hennes liv, och när hon försöker komma på ett annat intresse svarar hon:
– Landhockey? Haha, nej men det finns verkligen ingenting jag gillar så mycket som hockey. Men, visst jag gillar att resa och uppleva nya länder och kulturer också.

Vad vet du om Leksand och Leksands IF?

– Det första alla har sagt till mig är att Leksand är en väldigt liten stad, så… det är väl det jag vet främst. Men för att vara en så liten stad vet jag också att de har en väldigt stor och fin arena och att klubben verkligen bryr sig om sina spelare, förklarar Petra, som faktiskt spelat ihop med Iveta Koka tidigare i karriären.
– Vi spelade ihop i Ryssland ett tag, och vi har mötts i landslaget när hon spelat för Lettland och jag för Slovakien. Iveta är en väldigt bra spelare. Snabb, smart och producerande. Det blir ett nöje att spela tillsammans med henne igen.

Dina mål med säsongen?

– Jag hoppas att jag snabbt kommer in i vårt spelsystem och att jag kan hjälpa laget att vinna mot alla andra lag, menar Petra, som gjorde sina första matcher i Leksandströjan under helgens bortamatcher mot Linköping och Djurgården.
– Jätteroligt att spela, men lite ovant. Förhoppningsvis kommer jag in i allt mycket bättre snart.

Nästa match för damlaget är onsdagens derby borta mot Brynäs.

Elin Broman