Fyramålsskytten Rapp efter helgen
Publicerad: 2020-02-17
J20
Under den nyligen avslutade helgen tog föreningens J20-lag två nya skalper då såväl Linköping som HV71 tvingades lämna Dalarna utan poäng. Christoffer Rapp gjorde fyra mål i helgen och är nöjd med poängen, men menar samtidigt att det finns mer att få ut spelmässigt.

När vi nu har startat upp en ny vecka kan spelarna och ledarna i föreningens J20-lag se tillbaka på en resultatmässigt lysande helg då man tog segrar mot såväl Linköping som HV71, och gjorde det dessutom med 10-2 i total målskillnad. Mot Linköping blev det 6-1 efter att man i princip avgjort matchen redan i den första perioden. Noterbart är att backen Adam Bäckehag stått för tre mål redan innan 15 minuter var spelat i matchen. Christoffer Rapp, med förflutet i Linköping, är nöjd med resultatet men är inte helt nöjd med den spelmässiga insatsen från laget.
-Vi gjorde en väldigt bra förstaperiod och skaffade oss en tidig ledning med 4-0. Sedan börjar vi tumma lite på detaljer i spelet som vi normalt sett är starka i, men lyckas trots det utöka till 5-0. Det var lite lika även i den tredje perioden när Linköping ligger på en del och lyckas göra ett mål, men vi kan ändå göra 6-1 till slut trots det. Vi var ändå inte nöjda alls med matchen, spelet var inte tillräckligt bra trots resultatet. Det är lite extra nervöst när man möter sitt gamla lag och verkligen vill visa upp sin bästa sida, så det var helt klart lite nervigt för på så vis, säger den tidigare LHC-forwarden Christoffer Rapp.

Mot HV71 under söndagsförmiddagen tog man ytterligare en seger då smålänningarna motades tillbaka med siffrorna 4-1. Laget bjöd på en bättre insats under helgens avslutande match, men ändå inte på toppnivå, menar Christoffer Rapp.
-Söndagens match var bättre, men ändå inte tillräckligt bra för att vara oss, och vi är inte helt nöjda heller med den matchen. Vi fuskar lite i passningsspelet och bjuder på något friläge och lite sådant. Det är ingen jättebra match från vår sida, men vi lyckas ändå vinna ganska klart.

Fyramålsskytten laddar om för rivalmöte mot Brynäs

I matcherna mot LHC och HV71 stod Christoffer Rapp för hela fyra mål då han gjorde ett mål mot sin tidigare klubb Linköping, och som grädde på moset bjöd på ett hattrick mot HV71.
-Jag är nöjd med min egen helg, och jag är glad över att ha bra spelare runtomkring mig som lägger fina passningar som det bara är att smälla dit. Det var längesedan jag gjorde tre mål i samma match, så det var riktigt kul.

På onsdag väntar ny hemmamatch för Leksands IF J20 då man tar emot Brynäs IF i Weda Skog Arena. Det är såklart lite extra intressanta matcher mot just Brynäs och leksandsforwarden ser fram emot att få bjuda publiken på en riktigt bra match från start till slut.
-Jag tycker ändå att vi går in i onsdagens match med lite revanschkänsla efter helgen, trots att vi vann både mot LHC och HV71. Vi vill göra en riktigt bra match över 60 hela minuter, och inte bara i vissa delar i matchen. Vi strävar alltid efter att spela vårt allra bästa spel, och att vi ska träna som ett SM-guldslag. Vi har stora chanser att gå riktigt långt i vår. Om vi gör det vi är bra på kan vi slå alla lag vilket vi har visat hittills, säger Christoffer Rapp som verkligen betonar att det gäller att inte slappna av.

Har hittat rätt i Leksand

Christoffer Rapp är uppvuxen i Linköping och har fram till den här säsongen representerat Linköping HC under hela sin karriär. Att flytlasset gick till Dalarna och Leksand inför säsongen är ingenting som den 19-årige Rapp ångrar.
-Det har bara varit positivt för mig att komma till Leksands IF. Det är den roligaste säsongen hittills i min karriär. Det var lite utmanande i början, men jag har kommit in i det mer och mer och nu känns det väldigt bra. Att bo i Leksand är perfekt eftersom det är nära till allt, och att få spela i Leksands IF är jätteroligt. Vi har ett jättebra lag i J20, och när a-laget spelar är det folkfest varje gång. Det är jättekul att folk visar så stort intresse, avslutar Christoffer Rapp som är glad över att ha blivit mas.

Richard Brasar