Inför Luleå hemma
Publicerad: 2021-03-20
Senare under lördagen, närmare bestämt klockan 15:15, tar herrlaget emot Luleå hemma i Tegera Arena. Det är en viktig match som väntar i kampen om en direktplats till kvartsfinalspelet.

Såväl Leksand som Luleå har inför lördagens SHL-omgång fyra matcher kvar att spela av grundserien, och det är jämnt i kampen om att sluta bland de 6 bästa lagen för att ta en direktplats till kvartsfinalspelet. Leksand har inför eftermiddagen 82 poäng på kontot, och Luleå har 79 poäng. Dessutom har lagen exakt samma målskillnad med sina +10. Det är med andra ord en viktig match för de bägge lagen som väntar.

"Lögn, förbannad lögn och statistik" brukar det ju kallas, och självklart är det nya förutsättningar till varje ny match. Ska man ändå titta lite i backspegeln skiljer sig lagens formkurvor åt ganska rejält. Luleå kommer till lördagens match med 7 raka förluster, och sett till lagens respektive senaste 10 matcher är Luleås facit 2 vinster och 8 förluster, medan det för Leksands del är 9 segrar och endast 1 förlust.

Starka lag i "special teams"

Det är två starka lag i såväl numerärt överläge som underläge sett till statistiken från den innevarande SHL-säsongen. Det är dock en viss fördel till gästerna från Norrbotten då de under säsongen har en utdelning på 27,22% i powerplay (3:a i SHL) och klarar av 82,84% av de numerära underlägena (2:a). För Leksands del visar statistiken att man gör mål på 25,50% av sina powerplay (5:a) och klarar av 78,52% av sina boxplay (5:a).

Heineman är het

I samband med varje hemmamatch i SHL produceras något eller några extrainslag inför matchen under namnet Kom in till oss. Inför lördagens match mot Luleå får vi följa med hem till Mattias Ritola samt även möta Martin Karlsson i en inför match-podcast. Under den pratstunden delade Karlsson med sig av tankarna kring lördagens motståndare.

-Luleå är ett tufft lag att möta. De spelar med hög fart och det är en frejdig hockey. Det gäller att komma upp i en högre nivå än mot Oskarshamn om vi ska vinna. Noggrannheten med pucken och att inte låta de få omställningar på oss blir viktigt, och likaså att vi släpper loss och blir lite mer intensiva i vår forecheck, sa Martin Karlsson i inför match-podcasten.

Martin Karlsson har även en intern måltävling under träningarna med Emil Heineman, och spaningarna som Karlsson bjuder på inför matchen pekar mot att just Heineman kan bli den som fäller avgörandet under lördagseftermiddagen.

-Jag tror på Heineman, sa Karlsson i podcasten när han fick frågan vem han tror avgör matchen.

Här kan du höra hela inför match-podcasten med Martin Karlsson

Richard Brasar