Förlust mot Brynäs
Publicerad: 2021-10-28
Serieledande Bynäs blev en för svår motståndare i Tegera Arena i kväll. Gästerna vann med 3–0 i den sista matchen inför landslagsuppehållet. – Vi hade lite för mycket respekt för dem, säger backen Annie Silén.

När slutsignalen gick i Tegera Arena var det gästande Brynäs som plockat hem alla poäng genom att ha gjort matchen samtliga tre mål. Ett i den första perioden och två i den andra. När backen Annie Silén ska sammanfatta matchen beskriver hon den som en tillställning med flera olika ansikten.
– I första perioden tycker jag vi har lite för stor respekt för den. I den andra vet jag inte riktigt vad som hände, där spelade vi inte alls bra, men i sista lyfte vi oss verkligen. Hade vi spelat så i hela matchen hade vi haft en bra chans.
Vad är det som avgör tycker du?
– Det är de som vinner duellerna. De är först på pucken, bättre framför mål, tar returerna och sådant. Sedan följer vi inte får gameplan. Och fuskar man mot ett sådant lag som Brynäs då ringer det bakåt.

Nöjd med sista 20

Trots förlusten tycker ändå Annie Silén att hon och lagkompisarna gjorde en betydligt bättre insats mot Brynäs än vad man gjort tidigare på säsongen.
– Ja, det tycker jag. Speciellt i sista perioden, det är bara så synd att vi inte spelar så hela matchen. Sista 20 är riktigt bra.
Hur ska ni göra för att bli bättre på att spela som ni tänkt er?
– Nu kommer det ett uppehåll och jag tror alla behöver gå till sig själva och fundera på vad man själv kan göra bättre. Vi behöver prata ihop oss, för när vi spelar som bäst kan vi slå varenda lag i den här serien.

Lyfter fram Johansson x 2

Trots förlusten har Annie Silén många fina ord att säga om sin målvakt Amanda Johansson. Hon gjorde många strålande räddningar i dag när Brynäs tryckte på.
– Det känns alltid tryggt med henne. Hon kommunicerar bra med oss backar och sprider ett lugn på isen.
Någon annan du vill lyfta fram?
– Ja, Wilma Johansson. Hon gjorde det jättebra i dag. Jag vet inte hur många skott hon täckte.

Långt speluppehåll

Efter kvällens match väntar ett långt speluppehåll i SDHL. För Leksands del spelas nästa match inte förrän lördag 20 november. Den helgen kommer SDE och AIK på besök.
– Vi tränar på och jag tror det här blir viktiga träningar. Vi ska inte slappna av, utan nu gäller det för oss att ta till vara på den här tiden.

Elisabet Wahl