Hockeyskolan är igång!
Publicerad: 2017-06-26
Hockeyskolan
Äntligen är årets upplaga av Leksands Hockeyskola igång! Omkring 600 elever kommer att finnas på plats under sommaren, och igår, söndag, var det dags för inskrivning för den första gruppen. – Vi har 140 spelare igång den här veckan. Det blir fullt upp, konstaterar Linus Carlsson och Fredrik Eklund, som inledde måndagen med att hålla i ett ispass för den äldsta gruppen.

Linus och Fredrik, som har spelat flera juniorsäsonger ihop i föreningen, har arbetat på hockeyskolan de senaste fyra åren. Från och med nästa vecka kommer de att vara rektorer, men denna vecka har de istället hand om träningen.
– Dagarna ser väl lite olika ut, men ändå ganska lika, eller vad man ska säga. I dag inledde vi med ett ispass, sen blir det lite övningar i gruppdynamik och sen blir det is igen, samt fys och lite baseboll tror jag, berättar Linus.
– Det är fullt upp på dagarna, men riktigt kul, och det märks att eleverna gillar det också.

Hur har förberedelserna inför årets skola varit?

– I år har vi nog faktiskt varit bäst förberedda hittills. Jobbet inför hockeyskolan pågår ju liksom hela året, men jag och Fredrik har varit på plats sedan 1 maj och förberett allt lite mer intensivt. Vi har ju gjort det här ihop några år nu, och känner varandra bra sedan tidigare, så allt flyter bara på.

Det bästa med att jobba med Linus?

– Han är ju väldigt bra på den sociala biten, så den får han gärna sköta.

Och med Fredrik?

– Han har stenkoll på datorer, och det har ju inte jag kan jag säga, haha. Det är tur att vi kompletterar varandra.

Mer om Hockeyskolan

Elin Broman