Valkvæ Olsen på plats
Publicerad: 2018-06-04
– Än så länge har jag inte sett så mycket mer än ishallen, min stuga på Leksand Strand och hyllorna inne på Ica, men det känns jättebra att vara här. Jag ser fram emot allt som vi har framför oss. Det säger det norska nyförvärvet Thomas Valkvæ Olsen, 25, som under måndagsförmiddagen gjorde sitt första träningspass i Leksands IF.

Den målfarlige forwarden går nu in på sin tredje säsong i Sverige. När han lämnade Norge och moderklubben Frisk Asker, inför säsongen 2016/2017, gjorde han det för spel i BIK Karlskoga.
Säsongen därpå, alltså den gångna säsongen, gjorde han 38 poäng (25+13) på 55 matcher i SSK-tröjan, och ser själv den säsongen som något av ett genombrott.
– Det gick riktigt bra, måste jag säga. Jag tycker att jag har utvecklats mycket här i Sverige och framförallt under förra säsongen lossnade det lite. Jag fick bra utdelning och allt kändes bra helt enkelt, menar Thomas, som efter säsongen fick representera sitt land under VM i Danmark.
– Det var kul och tufft. Vi som lag hade det lite jobbigt, vi ställdes mot väldigt bra motstånd, men jag tycker ändå att vi gjorde det helt okej. För egen del gick det över förväntan, säger Thomas, som noterades för tre poäng (2+1) på sex matcher.

Efter VM åkte Thomas hem till Norge ett tag, innan han igår (söndag) flyttade in i en stuga på Leksand Strand.
– Det var i princip bara att lägga sig och sova och sen vakna upp i dag och ta sig till arenan. Roligt att komma igång och kul att träffa alla i laget.

Känner du någon sedan tidigare?

– Jag känner till flera av dem, men jag kan inte påstå att jag känner någon än. Men jag är säkert på att det kommer att gå snabbt att komma in i gruppen. Det fina med ishockey är ju att när man kommer till en ny klubb får man liksom automatiskt 20 nya kompisar på köpet. Det kan inte bli bättre.

Thomas berättar att han tidigt fick kontakt med föreningen efter att den gångna säsongen var färdigspelad.
– Leksand hörde av sig och visade verkligen att de trodde på mig. När en toppklubb som Leksand verkligen visar att de ser dig i en bra roll hos dem, är det inte mycket att tänka på. Jag ser det här som en rolig och spännande utmaning och ska göra allt jag kan för att utvecklas tillsammans med laget, varje dag.

Vilken roll ser du dig själv i?

– Jag är en väldigt offensiv spelare, den biten kommer naturligt för mig, men på senare år har jag verkligen försökt att även jobba mycket med defensiven. Jag hoppas kunna vara en spelare som bidrar över hela banan, i form av såväl hårt jobb som gjorda poäng.

Och träningsmässigt, när är du som bäst? Kondition eller styrka?

– Jag är nog bättre på styrka än kondition, men jag jobbar hårt för att förbättra även konditionen. Här i Sverige går hockeyn väldigt fort, speciellt om man jämför med den norska hockeyn, så det är viktigt med en bra kondition för att hänga med.

Några andra skillnader mellan Norge och Sverige, vid sidan av isen?

– Ja, på isen är det farten som sagt, men vid sidan av… Att bo i Sverige är väldigt likt hur det är att bo i Norge, men det är ju mycket billigare i Sverige och det gillar jag, haha.

Dina främsta intressen, vid sidan av hockeyn?

– Jag gillar att spela golf och tennis, och att umgås med vänner och familj. Så mycket mer hinner jag inte, det blir mest hockey.

Och vad tror du om lagets chanser denna säsong?

– HockeyAllsvenskan är en bra serie och det kommer att bli en tuff säsong. Men frågar du mig så har vi absolut ett lag för toppen av tabellen.

Elin Broman