Lukas om vinsten mot Karlskoga
Publicerad: 2019-01-12
Centern Lukas Enqvist är lika glad som resten av laget över vinsten mot Karlskoga med 5-1. Det efter en matchbild som skilde sig rejält mot den senaste tillställningen. – Vi var helt enkelt bättre idag, säger Lukas.

Det här var Lukas sjunde match i Leksandströjan. Han kom hit eftersom förre tränaren Leffe Carlsson sett Lukas i Färjestads juniorverksamhet. Lukas berättar att han blev jätteglad när samtalet kom.
– Till att börja med var det lite nervöst. Att komma till Leksand som är värsta hockeystan, det är stort, menar tjugoåringen som var i Timrå förra säsongen.
Han spelade där med Hugo Enock och så har Lukas spelat med Lucas Nordsäter och Hugo i Färjestad.
– Så det var bra att känna några när man kom hit.

Defensiv center

Lukas är ingen stor poänggörare eftersom han har en mer defensiv centerroll. Är det tråkigt att inte få göra så mycket mål?
– Haha, det är klart att det vore kul att göra mål, men det behövs ju även defensiva spelare i ett lag. Och det viktigaste är att vi vinner, säger Lukas som med moget försvarsspel snabbt hittat in i laget.
– Det är roligt att spela i ett bra lag så då får man ta sin roll.
Det har varit en del omflyttningar i kedjorna sen Lukas kom till Leksand och han har haft nya forwards runt sig i stort sett i varje match.
– Det har väl blivit så. En ny coach vill väl testa runt lite, säger Lukas som tycker det varit en fördel eftersom det gett honom en chans att lära känna fler i laget.

Varför vann ni idag?
– Vi behöll lugnet i egen zon även med spel utan puck. Och vi jobbade hårt, förklarar Lukas som också tycker att laget utnyttjade chanserna bättre i den här matchen. För Lukas som är värmlänning och som spelat mot mycket mot Karlskoga när han var yngre, var dagens seger extra skön. Och Karlskogas lagkapten Mikael Eriksson får en liten känga.
– Oj, vad han fuskade vid tekningarna, säger Lukas och ler stort.

Två mål av Kolan

Efter många målsnåla matcher blev det fem mål framåt i eftermiddag. Backen Mattias Kolan Karlsson gjorde två mål.
– Det var jättekul! Inget som händer ens varje säsong så det var roligt, säger Mattias med ett stort leende.
Han berättar att det första målet var lite turligt, men håller med om att det andra målet var snyggt.
– Jag har haft några lägen som gått i stolpen eller utanför så det var skönt att se pucken gå in, menar Mattias.
Han förklarar att de har en ny strategi där backarna ska följa med upp på ett lite annat sätt. Och han är nöjd med att planen fungerade.

Två hemmamatcher väntar

På onsdag kommer Västervik på besök och på lördag blir det match mot Modo. Både Mattias och Lukas ser fram emot hemmamatcherna. Lukas är mycket imponerad av publiken i Tegera, särskilt de fullsatta matcherna runt jul.
– Det är kanske lite klyschigt att säga, men det är underbart att komma ut i den här arenan och spela, avslutar Lukas.

Katharina Dalmalm