Matt Caito förlänger med Leksands IF
Publicerad: 2024-04-16
För fyra år sedan anslöt Matt Caito till Leksands IF efter spel i den finska ligan. Nu står det klart att den 30-årige amerikanen stannar i Leksand i ytterligare fyra säsonger.

Den högerfattade försvararen är född och uppvuxen i Kalifornien och det var hemma i USA som hockeykarriärens första säsonger spenderades. Mellan åren 2012-2016 kombinerade Matt hockeyn med studier på Miami University som spelar i den amerikanska collegeligan NCAA.

Efter skoltiden väntade AHL-spel i Grand Rapid Griffins och Iowa Wild samt ECHL-spel med Toledo Walleye och Rapid City Crush innan den idag 30-årige amerikanen blickade mot Europa. Säsongen 2018/2019 tillhörde Matt den österrikiska klubben Graz99ers innan han inför säsongen 2019/2020 flyttade till vårt grannland i öst för spel med KooKoo i Liiga. I såväl Österrike som Finland visade Matt upp sitt register som produktiv back och noterades för 50 respektive 43 poäng.

Flytten till Leksand ägde rum inför säsongen 2020/2021, pandemisäsongen som spelades inför tomma läktare men som sportsligt var en stor framgång då Matt och resten av laget slutade på en tredjeplats i SHL-tabellen. Säsongen därpå hade knappt hunnit börja innan Matt bestämde sig för att förlänga sitt kontrakt med Leksands IF en första gång, ett kontrakt som efter den nyss avslutade säsongen nått sitt slut. Därför är det med stor glädje som vi idag kan meddela att Matt Caito och Leksands IF kommit överens om ett nytt avtal som sträcker sig fram till och med säsongen 2027/2028.

Thomas Johansson, General Manager, om förlängningen med Matt Caito:

- Det känns enormt bra att vi får se Matt i Leksandströjan under ytterligare fyra år. Matt står för stabilitet på en hög nivå år efter år, är en skicklig tvåvägsback som gör andra spelare bättre samt att han är en lagspelare som dessutom trivs väldigt bra i Leksand. Matt har varit med på resan in i SHL och det är oerhört kul att Matt känner förtroende för det vi gör. Matt blir en viktig pusselbit i att försöka hjälpa Leksands IF att ta ytterligare steg för att vara en utmanare om de ädlare medaljerna i svensk ishockey.

Hittills har Matt spelat 219 tävlingsmatcher (SHL, SM-slutspel och CHL) i LIF-dressen där han producerat 115 poäng. Både vad gäller spelade matcher och poäng är Matt redan nu en av klubbens mest framträdande nordamerikaner genom tiderna.

Matt Caito om det nya kontraktet:

- Jag ser väldigt mycket framemot att få stanna i Leksand ytterligare fyra säsonger. Den här platsen har blivit ett andra hem för mig och det finns ingenting som slår att få spela inför våra supportrar både i Tegera Arena och på bortaplan. Den grupp vi har just nu är någonting speciellt och jag vill vara med och tävla om SM-pokalen med det här laget som verkligen är på rätt väg.

HÄR hittar du Lagbygget Herr 2024/2025.

Leksands IF