Strafförlust mot Luleå
Publicerad: 2024-01-25
I en försenad och lång match hade Leksand greppet om alla tre poäng med en ledning samt spel i numerärt överläge i slutskedet av tredje perioden. Trots detta så kunde Luleå kvittera och sedermera ta hand om bonuspoängen på straffar, vilket alltså innebar att Leksand endast fick med sig en poäng från kvällens drabbning.

Starten på matchen var av det lite segare slaget där Luleå kom ut med mer energi och tryckte tillbaka Leksand ett antal gånger i egen zon. Gästerna tvingades bland annat klara av ett tidigt boxplay innan det var dags för ett numerärt överläge som tog in Leksand i kvällens drabbning. Närmast ett mål var Oskar Lang som hade öppet mål, men istället för att skjuta passade han och chansen rann därmed ut i sanden. Därefter var det en del fram och tillbaka ett tag fram till att bortalaget drabbades av fyra minuters numerärt underläge i den första periodens avslutande skede, och trots spel med en man mindre var det ändå det blåvita laget som spräckte målnollan när två och en halv minut återstod till pausvila. Patrik Zackrisson bröt en passning på egen blålinje fram till ett friläge som kaptenen sedan kliniskt förvaltade fram till 0-1. Detta resultat stod sig sedan när perioden var över tack vare bra boxplay-spel från Leksands sida.

Den andra perioden inleddes på ett rätt jobbigt vis där Luleå parkerade i Leksands defensiva zon, men det var ändå gästerna som gjorde kvällens andra mål mitt i hemmapressen. Drygt fem minuter in i mittakten frispelade Alexander Lundqvist en comebackande Lukas Vejdemo som inte gjorde något misstag när han skickade in 0-2. Några minuter senare lyckades dock hemmalaget välförtjänt reducera när Adam Brodecki vinklade in 1-2 i spel 5 mot 3 och det skulle även visa sig vara periodens sista mål. Det fanns ett par chanser till att näta, framför allt för Luleås del, men en mycket bra Mantas Armalis räddade de resterande 13 skotten och såg till att Leksand fortsatt hade en ettmålsledning med sig in i den avslutande akten.

Starten på tredje perioden var betydligt bättre där Leksand kom ut mer framåtlutade och med en helt annan fart än tidigare. Tyvärr drog Kalle Östman på sig en tvåminutare för puck out efter knappt två minuter som stoppade upp framfarten. Tack vare ett bra boxplay och en vass räddning från Mantas Armalis stod sig ledningen, vilket i sin tur bäddade för en utökning bara sekunderna senare. På en spelvändning sköt Max Vérroneau innan han tog hand om sin egen retur och serverade nyligen utvisade Kalle Östman ett öppet mål för 1-3. Ett par minuter senare tog Luleå en timeout och vaskade om i formationerna i ett försök att komma ikapp och skapa spänning i matchen. Så blev också fallet när elva minuter hade passerats då Leksand återigen hade drabbats av inte bara en utan två stycken utvisningar. I efterdyningarna av ett 3 mot 5-spel reducerade hemmalaget till 2-3 och en intressant avslutning väntade därmed. Med mindre än sex minuter kvar av ordinarie tid fick Leksand äntligen chansen att spela numerärt överläge, och som om inte det var nog uppstod rejält gurgel efter en hård tackling av Juhani Tyrväinen som resulterade i fem minuters utvisning. Detta innebar också att gösterna kunde spela med en man mer hela vägen fram till slutsignal, men Luleå plockade målvakten och kvitterade otroligt nog till 3-3 när det återstod två minuter. Inte heller efter detta lyckades Leksand skicka in ett avgörande i numerärt överläge och matchen gick därmed till förlängning. Inget mål gjordes sedan i övertidsperioden och straffar krävdes för att sära på lagen. Efter en lång straffläggning stod sedan Luleå som segrare där Adam Brodecki satte den avgörande straffen och Leksand fick nöja sig med en poäng.

På lördag väntar ett toppmöte borta mot Färjestad.

Matchfakta

Luleå - Leksand 4-3 efter straffar (0-1, 1-1, 2-1, 0-0, 1-0)
Period 1: 0-1 (17:24) Patrik Zackrisson SH1.
Period 2: 0-2 (05:26) Lukas Vejdemo (Alexander Lundqvist), 1-2 (09:33) Adam Brodecki (Pontus Andreasson, Linus Omark) PP2.
Period 3: 1-3 (03:57) Kalle Östman (Max Vérroneau, Matt Caito), 2-3 (11:22) Linus Omark (Brendan Shinnimin, Adam Brodecki) PP1, 3-3 (18:13) Einar Emanuelsson (Pontus Andreasson, Linus Omark).
Avgörande straff: Adam Brodecki.
Skott: 36-20 (10-5, 14-5, 9-8, 2-2, 1-0)
Utvisningar, LHF: Linus Omark 2, Olli Nikupeteri 2, Lagstraff 2, Juhani Tyrväinen 5.
Utvisningar, LIF: Lukas Vejdemo 2, Marek Hrivík 2, Kalle Östman 2, Patrik Norén 2, Peter Cehlárik 2, Matt Caito 4, Oskar Lang 6.
Publik: 6150
Domare: Tobias Björk, Alexander Österberg
Laget: Mantas Armalis (Filip Larsson) - Eddie Larsson, Matt Caito, Oskar Lang, Marek Hrivík, Justin Kloos - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Kalle Östman, Patrik Zackrisson, Max Vérroneau - Olle Alsing, Anton Johansson, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Martin Karlsson, Jon Knuts, Marcus Karlberg - Arvid Eljas

Arvid Yngvesson