Aino Karppinen ansluter till Leksands IF
Publicerad: 2023-05-16
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den landslagsmeriterade backen Aino Karppinen som närmast ansluter från spel i AIK. Kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

24-åriga Aino Karppinen kommer ursprungligen från finska Rovaniemi där hon under största delen av sin karriär representerat moderklubben RoKi i såväl ungdomslagen som på representationsnivå i Mestis och Naisten Liiga. Karppinen debuterade på seniornivå redan säsongen 2013/2014, och har sedan dess hunnit göra sju säsonger i Roki, där hon även kombinerat spel i föreningens damlag med att matcha med killarna på ungdoms- och juniornivå. Utöver spel i moderklubben RoKi har hon även representerat Kärpät i två säsonger mellan 2018-2020.

Under säsongen 2021/2022 gjorde Aino Karppinen sitt första framträdande i SDHL då hon under 9 matcher lånades ut till Luleå HF, och under den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, gjorde hon sin första hela säsong på svensk mark då hon representerade AIK där hon stod för 16 poäng (6+10) på 36 matcher med grundserien och kvalspelet inkluderat.

På den internationella scenen har Aino Karppinen representerat Finland vid en VM-turnering på J18-nivå samt ett A-VM, utöver flertalet ytterligare landskamper på seniornivå.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Aino Karppinen ansluter till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Aino Karppinen om att ansluta till Leksands IF:
-Jag ser mycket fram emot att få träffa laget och lära känna Leksand. Jag ser mig själv som en offensiv spelare och gillar att spela med pucken. Jag har verkligen fått intrycket att Leksands IF har en hög konkurrenssituation och håller en hög standard både på och utanför isen, och jag gillar mindre orter så det känns som att Leksand är helt rätt plats för mig. Efter att ha spelat hela förra säsongen i SDHL vet jag vad som väntar och vilken hög nivå ligan håller. Jag förväntar mig att vi gör en bra säsong tillsammans som lag.

Sportsligt ansvarige Alexander Bröms om nyförvärvet Aino Karppinen:
-Aino har flera års internationell erfarenhet med det finska landslaget och vill bli en mer ledande spelare. Såväl vi som Aino tror att Leksands miljö kommer vara utvecklande för hennes karriär. Vi har under de två senaste säsongerna höjt kravbilden när det kommer till vad som krävs för att spela i Leksands IF och det är en av anledningarna till att Aino ansluter till oss.

Richard Brasar