Felix, Carter och Anton lämnar Leksands IF
Publicerad: 2024-04-12
I och med att säsongen 2023/2024 tog slut efter kvartsfinalförlusten mot Frölunda HC har nu lagbygget inför SHL-säsongen 2024/2025 tagit fart. Detta innebär bland annat att Felix Unger-Sörum, Carter Ashton och Anton Lindholm lämnar Leksands IF.

Felix Unger-Sörum har gått genom våra egna ungdoms- och juniorled innan han säsongen 2022/2023 fick göra SHL-debut. Framgångarna hemma i Sverige ledde till att Carolina Hurricanes valde att drafta Felix under förra sommarens NHL Entry Draft och det var i just Hurricanes organisation som Felix inledde fjolårssäsongen efter att ha skrivit på ett treårskontrakt. I USA var Felix kvar till den sista gallringen innan NHL:s grundserie skulle börja men då han inte tog en ordinarie tröja med Carolina valde NHL-klubben att låna ut Felix till Leksands IF för resterande del av säsongen 2023/2024. Denna utlåning är nu över och Felix inleder säsongen 2024/2025 i Nordamerika.

Carter Ashton värvades till Leksands IF under säsongen 2020/2021, ett kontrakt som samma säsong förlängdes till och med 2023/2024. Inför den kommande säsongen har Leksands IF och Carter inte kommit överens om något nytt avtal. Totalt har Carter representerat Leksands IF vid 163 tillfällen (SHL, SM-slutspel och CHL) och på dessa matcher producerat 67 poäng.

Inför säsongen 2022/2023 valde Anton Lindholm att skriva på ett tvåårskontrakt med Leksands IF. Den Skellefteåfostrade försvararen värvades från KHL-klubben Dinamo Minsk men hade innan säsongen i Belarus ett femårigt äventyr i Nordamerika på CV:et med spel i Colorado Avalanche och Chicago Blackhawks organisationer. När kontraktet mellan Anton och Leksands IF nu löpt ut står det dock klart att det inte blir någon fortsättning i Dalarna. Under sina år i Leksands IF spelade Anton 99 matcher (SHL och SM-slutspel) i den vitblå dressen och producerade 34 poäng från sin backplats.

Leksands IF tackar Felix, Carter och Anton för sina insatser i den vitblå tröjan och önskar ett stort lycka till i sina framtida karriärer!

HÄR hittar du Lagbygget inför SHL-säsongen 2024/2025.

Leksands IF