Isak Rosén dubbelregistreras
Publicerad: 2022-02-03
Isak Rosén har under säsongen haft svårt att slå sig in i de offensiva formationerna i Leksands IF. Man har därför kommit överens med Isak och Mora IK om en dubbelregistrering som innebär att Isak kan representera båda klubbarna resten av säsongen.

Att Isak Rosén besitter en otrolig talang råder det inget tvivel om, men under den innevarande säsongen har den 18-årige leksandsprodukten haft svårt att slå sig in i en ordinarie offensiv roll på SHL-nivå i Leksands IF. Totalt har Rosén hittills under den innevarande säsongen gjort 28 SHL-matcher och har under dessa snittat 7:53 i speltid per match. Utöver SHL-spel har Rosén under säsongen även spelat 8 matcher i J20 Nationell samt gjort 9 J20-landskamper med juniorkronorna.

För att ge förutsättningarna för Isak Rosén att få mer speltid och ytterligare utvecklingsmöjligheter har Leksands IF tillsammans med Rosén och Mora IK kommit överens om en så kallad dubbelregistrering som innebär att Rosén kan spela matcher med Mora IK i HockeyAllsvenskan samt med Leksands IF i såväl SHL som i J20 under resterande delen av säsongen. Detta möjliggör att Rosén kan gå fritt mellan klubbarna även efter att transferfönstret har stängt.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att Isak Rosén dubbelregistreras i Leksand och Mora:
-Isak Rosén har haft lite tuff att få istid hos oss senaste tiden och vi har tittat på alternativ framåt för honom nu när vi närmar oss transferstoppet den 15 februari. För att optimera Isaks möjligheter till spel har vi kommit överens med Mora att gemensamt nyttja möjligheten att ha en namngiven junior, vilket innebär att Isak kan gå i mellan klubbarna hur mycket som helst även efter att transferfönstret stängt. Vi hade Alexander Lundqvist i samma situation förra säsongen vilket fungerade superbra för alla inblandade, inte minst för "Lunkan" som hade en fantastisk utvecklingskurva. Jag vill rikta ett stort tack till Isak Rosén, hans agent Claes Elefalk och Mora IK som gör detta möjligt.

Richard Brasar