Övertidsförlust i match sju
Publicerad: 2024-04-03
Herrrlaget
Efter en lång och jämn kvartsfinalserie mot Frölunda är säsongen nu tyvärr över för Leksand. Den direkt avgörande kvartsfinalen togs till förlängning där Mikael Ruohomaa klev fram och sprätte dit det avgörande målet.

Under matchens inledande minuter så var Frölunda det klart spelförande laget där mycket handlade om att försvara sig från ett tidigt baklängesmål. Filip Larsson agerade tryggt och stabilt direkt när han räddade ett par skott utan några som helst problem innan ett boxplay uppstod för Leksand efter sju minuters spel. Detta blev i princip också biljetten in i matchen för gästerna där ett riktigt bra arbete låg till grund för att utvisningen tickade på snabbt och var över utan att hemmalaget hade skapat någon farlighet. Därefter åt sig Leksand in mer och mer där ett långt och bra byte skedde i offensiv zon cirka 15 minuter in i den första perioden. Bland annat så var Oskar Lang nära att näta men där hans styrning tog i stolpen. Den första akten avslutades sedan med ett bortdömt mål för Frölunda samt ett avslut som tog klockrent i ribban bakom Filip Larsson inom loppet av en halv minut, men när signalen för pausvila ljöd hade inget mål noterats och resultatet var således 0-0.

Det var en intensiv öppning på mittakten med ett par chanser åt båda håll innan Frölunda på nytt tog tag i taktpinnen ett tag in i perioden. Bland annat så svarade Filip Larsson för både en och två riktigt svettiga räddningar där den allra bästa var efter drygt sju minuters spel när burväktaren med en fin sidledsförflyttning motade ett nästan givet mål. I den andra halvan av perioden drabbades sedan Carter Ashton av en direkt felaktig utvisning när Malte Strömwall tappade skäret vilket alltså innebar numerärt underläge. Filip Larsson rånade först och främst Mikael Ruohomaa på ett ledningsmål, men i slutsekunderna av 4 mot 5-spelet tvingades han dock kapitulera när Jere Innala med precision skickade in 1-0. Glädjande nog kvitterade Leksand bara tre minuter senare efter att en sargstuds letade sig fram till målgården där Lukas Vejdemo i sin tur var snabb i tanken när han rakade in pucken för 1-1. Därmed var alltså matchen oavgjord på nytt när två perioder var till ända.

Trots det spända läget i matchen med likaläge var det öppna spjäll direkt i den tredje perioden med två lag som körde på i offensiven. Fem minuter in uppstod ett jätteläge för Patrik Norén när han fint serverades av Oskar Lang, men en följsam Lars Johansson i hemmamålet räddade avslutet med liten marginal via sin axel. Därefter lugnade sig matchbilden någorlunda men med ett Frölunda som kontrollerade det mesta av spelet. Hemmalaget skapade också både en och två riktiga farligheter där en stekhet Filip Larsson höll tätt, men till slut tvingades han kapitulera. Med sex minuter kvar av ordinarie tid kom ett vackert mål från Erik Thorell som försatte Leksand i en jobbig sits inför avslutningen då en kvittering var ett absolut måste för att säsongen inte skulle vara över, och härligt nog tog det bara tre minuter för 2-2 att komma. Oskar Lang stod för ett mycket fint förarbete när han tog fart i offensiv zon och passade fram till Olle Alsing som drog till och placerade in pucken bakom Lars Johansson. Trots denna kvittering uppstod sedan några ytterligare lägen innan slutsignalen ljöd där Frölunda var otroligt nära att säkra semifinalplatsen med bara en halv minut kvar. Där och då räddades Leksand av ribban när Max Friberg avlossade ett skott, vilket också innebar att denna match sju gick till förlängning. Period fyra hann dock inte bli särskilt långvarig då Mikael Ruohomaa frispelades efter fyra minuter och avgjorde denna långa och jämna serie mellan Frölunda och Leksand. Därmed är säsongen över, tack för allt stöd!

Matchfakta

Frölunda - Leksand 3-2 efter förlängning (0-0, 1-1, 1-1, 1-0)
Period 2: 1-0 (13:50) Jere Innala (Linus Högberg, Erik Thorell) PP1, 1-1 (16:45) Lukas Vejdemo (Matt Caito, Lucas Elvenes).
Period 3: 2-1 (13:59) Erik Thorell (Christian Folin, Linus Högberg), 2-2 (16:53) Olle Alsing (Oskar Lang, Carter Ashton).
Period fyra: 3-2 (04:08) Mikael Ruohomaa (Jayden Halbgewachs, Jere Innala).
Skott: 32-24 (10-7, 11-7, 10-9, 1-1)
Utvisningar, FHC: .
Utvisningar, LIF: Martin Karlsson 2, Carter Ashton 2.
Publik: 12044
Domare: Andreas Harnebring, Linus Öhlund
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Anton Lindholm, Matt Caito, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Olle Alsing, Eddie Larsson, Felix Unger Sörum, Patrik Zackrisson, Max Vérroneau - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Martin Karlsson, Jon Knuts, Carter Ashton - Oskar Lang, Justin Kloos, Marcus Karlberg - Anton Johansson, Arvid Eljas

Arvid Yngvesson