Ekberg inför Luleå borta
Publicerad: 2021-10-21
Nyförvärvet Tobias Ekberg har inlett säsongen i LIF med två härliga segrar på hemmais. I kväll väntar första bortamatchen. – Det ska bli roligt att åka iväg med laget. Vi åker med ett bra självförtroende, säger den 27-årige backen inför mötet med Luleå.

Ekberg värvades från Djurgården under den gångna veckan och blev spelklar lagom till torsdagens derby mot Brynäs. En match som vanns med hela 6-1, och dessutom följdes upp med en 2-0-seger mot Örebro bara två dagar senare, också den hemma i Tegera Arena inför nästan fullsatta läktare.
– Jag kan inte beskriva det på något bättre sätt än att det var fantastiskt! Inramningen var helt otrolig och Leksandsfansen visade verkligen att dom är bäst. Jätteroligt att se så mycket folk på läktaren och så klart väldigt roligt att vi spelade så bra och att vi vann. För egen del kändes det bättre än väntat också faktiskt, det var riktigt kul att spela, säger Tobias som spelade juniorhockey i Leksands IF och är väldigt glad över att komma tillbaka till föreningen.
– Mycket är sig likt och det känns verkligen jättebra att vara tillbaka. Än så länge har jag väl inte hunnit med så mycket mer än hockey, men några promenader med hunden har det blivit i alla fall.

Tabelltrean Leksand kommer till torsdagens match mot nian Luleå med sex raka SHL-segrar i ryggen, och Tobias Ekberg tror att tålamod och noggrannhet kan vara två nycklar till en sjunde seger.
– När man möter Luleå på bortais kan man verkligen inte svaja i prestationen. Vi kommer behöva göra en bra prestation i 60 minuter, samtidigt som jag tror att det blir viktigt att vi spelar med tålamod och låter Luleå göra misstagen.

Vad talar för er?
– Vi kommer från en vinnande trend, har ett bra självförtroende och har spelat bra dom senaste matcherna, både offensivt och defensivt. Det blir en svår match, men vi har goda chanser till poäng, säger Tobias Ekberg, som tror att Carter Camper eller Max Véronneau blir den som sätter den avgörande pucken.
– Båda är heta och har näsa för det där, så det är nog ett bra tips.

Nästa hemmamatch spelas på lördag klockan 18.00, då Växjö gästar Tegera Arena.
Biljetter till den matchen hittar du här

Elin Broman