Leksands IF förlänger kontraktet med Fred Nilsson
Publicerad: 2023-09-12
Sedan försäsongens start har försvararen Fred Nilsson spelat på ett try out-kontrakt i jakt efter ett permanent avtal med herrlaget. Nu står det klart att Leksands IF och Nilsson förlängt kontraktet över resterande del av den pågående säsongen.

I juli kom Leksands IF och Fred Nilsson överens om ett try out-kontrakt som skulle sträcka sig fram till och med den 14 september, datumet för seriestarten av SHL. Ett par dagar återstår till dess men redan nu kan Leksands IF meddela att man kommit överens med Fred Nilsson om att skriva ett permanent kontrakt.

- Vi har idag tecknat ett avtal med Fred Nilsson som sträcker sig resten av säsongen 2023/2024. Fred har verkligen tagit chansen under denna try out-period och besitter många spännande kvaliteter samtidigt som han dessutom är ung med stor utvecklingspotential. Det vi framför allt fastnat för är Freds rörlighet på skridskorna, hans närkampsspel och noggrannheten i defensiven. Lägg till hans härliga karaktär att alltid ge 100% både på och utanför isen samt drivet att alltid vilja utvecklas, säger Thomas Johansson, general manager Leksands IF.

Fred Nilsson är född och uppväxt i Bollnäs där han inledde sitt hockeyspelande i moderklubben Bollnäs IS. Inför sin sista säsong som U16-spelare flyttade Nilsson norrut för spel i Skellefteå AIK som han kom att representera som ungdoms- och juniorspelare i fem raka säsonger 2017-2022. Han kom även att få känna på seniorhockeyn redan under sin tid som junior då han under säsongen 2020/2021 lånades ut till SK Lejon i HockeyEttan under 16 matcher, samt säsongen 2021/2022 då han SHL-debuterade för Skellefteå AIK där han registrerades för 13 tävlingsmatcher. Under säsongen 2022/2023 representerade han Kristianstads IK i HockeyAllsvenskan där han spelade 48 matcher under grundserien.

På den internationella scenen har Fred Nilsson representerat Sverige på såväl U16- som U18-nivå, och han spelade som ungdomsspelare två turneringar i TV-pucken för sitt hemlandskap Hälsingland.

- Först och främst är jag oerhört glad över att ha skrivit på en förlängning. Jag har fått ett jättebra välkomnande in i laget och organisationen samt att jag trivs väldigt bra med allt runtomkring. Det känns riktigt kul att få vara med nu när serien startar och att få tillhöra Leksands IF den här säsongen, säger Fred Nilsson.

Kontraktet mellan Leksands IF och Fred Nilsson sträcker sig över den innevarande säsongen, 2023/2024.

Rasmus Näsman