Seger mot MoDo
Publicerad: 2023-01-26
Damlaget
– Det känns toppen! Det här var en riktig lagseger! Det konstaterar LIF-målisen Emma Polusny som endast släppte en puck förbi sig i torsdagens 2-1-seger mot tabellfyran MoDo.

Hennes lag öppnade starkt och tog ledningen efter endast tre minuters spel.
– En del lag kan nog underskatta oss lite och då gäller det för oss att utnyttja det, vilket vi gjorde direkt i den här matchen. Vi kopplade greppet tidigt och därefter tycker jag att vi visade att vi inte tänkte släppa det, säger den 23-åriga Leksandsmålvakten, vars lag alltså tog hem segern med 2-1 till slut.
– En väldigt skön seger så klart. Alla kämpade verkligen för varandra idag och vi visade att vi kan slå vilket lag som helst, fortsätter Emma, som fick 31 skott mot sig denna kväll.
1-1-pucken i gästernas powerplay, halvvägs in i den andra perioden, var den enda som passerade henne.
Detta trots riktigt stark press av gästerna i matchens slutminuter.
– Mina medspelare gjorde det lätt för mig ikväll, genom att blockera många skott och genom att hålla MoDo på utsidan stora delar av matchen. Hela laget gjorde verkligen en bra match och så klart var det här en väldigt skön seger.

Emma Polusny lyfter fram lagkompisen Jennifer Costas insats lite extra.
– Hon har verkligen kämpat stenhårt ända sedan hon kom till oss från Göteborg, så det här förtjänade hon verkligen, säger den storspelande målvakten om Jennifer Costa, som var den som satte det avgörande 2-1-målet.

Serieledaren gästar på söndag

Leksand ligger nu på en sjundeplats i tabellen, på samma poäng som sexan Linköping. På söndag är det dags för ny hemmamatch då leksingarna tar emot serieledande Luleå i ett spännande SDHL-möte med start klockan 14.40.
Emma Polusny ser fram emot utmaningen:
– Luleå är seriens bästa lag och har många talangfulla spelare, men spelar vi vårt spel som vi gjorde i dag kan vi absolut ta tre poäng igen.

I samband med matchen är det Familjedag i Tegera Arena, med roliga aktiviteter för både stora och små.
Fri entré för alla barn och ungdomar 0-19 år!
Läs mer HÄR

Elin Broman/Richard Brasar