Alexander Lundqvist lånas ut till Mora IK
Publicerad: 2020-11-10
Leksands IF har kommit överens med Mora IK om en utlåning av den 19-årige backen Alexander Lundqvist. Lundqvist kommer att kunna spela med båda klubbarna, och utlåningen gäller främst de närmaste matcherna.

Alexander Lundqvist kommer ursprungligen från Avesta och Skogsbo SK. Till Leksands IF kom han inför säsongen 2016/2017, och har under åren varit en mycket stabil backpjäs i föreningens juniorlag. Under fjolårssäsongen, 2019/2020, gjorde Lundqvist SHL-debut och noterades totalt för 8 matcher i representationslaget under säsongen. På landslagsnivå har Lundqvist representerat Sverige från U16- till U18-nivå.

Låneavtalet med Mora IK är ett så kallat dispensavtal för namngiven junior som möjliggör att Lundqvist kan spela i HockeyAllsvenskan med Mora IK samt i såväl SHL som i juniorserierna med Leksands IF.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om utlåningen av Alexander Lundqvist:
-Alexander Lundqvist är en back som vi tror mycket på in i framtiden. När Mora hörde av sig och ville låna Alexander i ett antal matcher så kändes det både kul och bra för Alexander och hans fortsatta utveckling på seniornivå.

Richard Brasar