Nya ansikten i juniorlagen
Publicerad: 2022-08-02
Junior
Säsongen har startat även för juniorlagen i Leksands IF, och i trupperna och ledarstaben finns några nya ansikten som ansluter inför den kommande säsongen i form av fem spelare födda 2003, en spelare född 2006 samt en ny fystränare.

Här är nyförvärven som ansluter till föreningens juniorlag med namn, födelseår, senaste klubbadressen samt kommentar av Jesper Ollas som är junioransvarig i Leksands IF.

David Segh – 03
Vännäs HC
"David kommer från en bra tid i Vännäs där han senaste året tog stora kliv. Det ska bli kul att hjälpa David med sin fortsatta utveckling och det är kul att han vill göra det hos oss."

Linus Millner Westberg – 03
Mora IK
"Linus har vi följt länge. Kommer från Säter och har spelat största delen av sin tid där och i Borlänge HF. Var senaste året i Mora IK. Linus har stor potential och vi vill hjälpa honom att fortsätta utvecklas och ta steg hos oss."

Isak Hansen – 03
Storhamar
"Isak har redan spelat ett år seniorhockey och slutspel i Norge, och gjort det riktigt bra. Isak är även norsk juniorlandslagsspelare. Nu vill han komma till Sverige och oss i Leksands IF för att fortsätta utvecklas och ta sig an nya utmaningar. Det ska bli spännande att jobba med Isak och se hur långt han kan komma i sin utveckling under sin tid här i Leksands IF."

John Blank – 03
Borlänge HF
"John kommer sedan tidigare från Leksands ungdomsverksamhet, därför är det extra roligt att han vill tillbaka hit efter några bra år i Borlänge HFs verksamhet. Senaste året spelade John mestadels med A-laget i Borlänge HF och har gjort det bra."

Olle Blank - 03
Borlänge HF
"Olle har likt sin tvillingbror John också sedan tidigare varit i Leksands IFs ungdomsverksamhet. Olle har också spelat en hel del i A-laget och gjort det bra. Vi ser fram jobba med de här två bröderna som har ett stort hjärta för LIF och verkligen vill vara här i vår miljö för deras fortsatta utveckling."

Daniel Floryk – 06
Lidingö Vikings
"Daniel är en tjeckisk landslagsspelare som förra säsongen flyttade till Sverige och Lidingö Vikings där han gjort stora framsteg och visat att han är en toppspelare i sin kull i Tjeckien."

Jesper Mattsson, fystränare
"Jesper Mattsson kommer in som ny fystränare på juniorerna. Jesper har tidigare gått hockeygymnasiet i Leksands IF och har nu precis gjort klart sina studier på tränarprogrammet i Umeå med inriktning mot idrottsfysiologi, idrottspsykologi och idrottsmedicin. Jesper kommer komma in med lite nya idéer och ett stort driv att vilja utveckla både sig själv, men framförallt våra ungdomar. Jesper kommer jobba parallellt, och tillsammans med, Tommy Fredriksson som finns sedan tidigare som fystränare för juniorerna."

Richard Brasar