Seger i veckans första Rögle-möte
Publicerad: 2023-01-31
En väl genomförd bortamatch, två mål från Kalle Östman och en återigen grym insats från Mantas Armalis grundlade kvällens härliga trepoängare i veckans första drabbning med Rögle.

Det var Rögle som inledde matchen bäst och hade ett par långa anfall under de inledande minuterna. Leksand redde däremot ut denna storm på ett mycket bra vis och klarade av ett boxplay kort därefter, bland annat tack vare att ribban var i vägen för ett vasst avslut från Oskar Stål-Lyrenäs. Trots den starka hemmaöppningen var det bortalaget som tog ledningen efter cirka tio minuter när Carter Camper hittade fram till en helt ren Kalle Östman framför mål som vispade till och såg pucken gå in. Leksand dödade sedan av ytterligare ett numerärt underläge innan man tog tag i spelet och dessutom gjorde 0–2. En stark Carter Ashton skymde målvakten, vilket bäddade för att Olle Alsing kunde pricka rätt från sin backposition. Tvåmålsledningen höll sig sedan till pausvila, men det kunde mycket väl ha varit 0–3 där Carter Camper sånär lyckades hitta rätt med en backhand från nära håll.

Den andra perioden började med ett tidigt powerplay för Leksand där det svöngde rätt kraftigt med ett par bra lägen framåt samt ett tillsläppt bakåt. Inget mål gjordes dock där och gästerna fortsatte att hålla i taktpinnen därefter. Under de följande minuterna bommade Patrik Zackrisson ett friläge samtidigt som krigarna på isen klarade av ett tredje boxplay för kvällen, och inte långt senare kom det så välförtjänta 0–3-målet. Ett bra byte i offensiv zon slutade med att Kalle Östman blev tvåmålsskytt när han återigen lämnades ensam strax framför kassen och enkelt skickade in pucken. Tre minuter senare var det dags igen för ett blåvitt mål, denna gång i powerplay, när Justin Kloos hittade rätt med ett fint avslut från sin vänsterkant. I och med detta bytte Rögle också målvakt för att försöka förändra matchbilden. Det enda av värde som sedan hände i mittenakten var att Oskar Pettersson samt Anton Lindholm tilldelades varsitt matchstraff för ett helt vanligt gruff.

I den tredje perioden behövde Rögle satsa allt framå¨t i ett försök att göra någorlunda match av det. Samtidigt som Leksand gick ner sig en del kunde man försvara den betryggande fyramålsledningen, mycket tack vare en fantastisk sista utpost vid namn Mantas Armalis. Klockan tickade på och det såg länge ut som att det skulle bli ännu en nolla för burväktaren, men i slutskedet kunde hemmalaget reducera till 1–4 i ett tveksamt 5 mot 3 och snygga till slutresultatet. Oavsett detta summerades kvällen med att tre sköna poäng följer med hem till Dalarna.

Redan nu på torsdag väntar hemmamatch mot Rögle på nytt, så säkra din plats i arenan och bär fram laget till en ny seger!

Arvid Yngvesson