Tre poäng mot HV71
Publicerad: 2023-01-26
Kvällens bortamatch mot HV71 slutade med en härlig uddamålsseger där två powerplay-mål i den tredje perioden svängde matchen till Leksands fördel.

Leksand inledde matchen på ett mycket starkt vis där det var nära ett ledningsmål bara sekunder efter första nedsläpp. I ett fint anfall hade Carter Ashton först ett jätteläge i slottet innan Emil Heineman träffade utsidan av stolpen, men trots att inget mål gjordes där dröjde det bara ytterligare två minuter innan gästerna satte 0–1. Efter en förlorad tekning i egen zon tog Emil Heineman pucken, åkte sig fri med hög fart och lade in pucken med en läcker dragning. Därefter dröjde det ett litet tag innan HV71 kom in i matchen och jämnade ut spelet, men det var fortsatt Leksand som hade nästa vassa målchans i periodens andra halva där en skarvning från Oskar Lang sånär letade sig in. I slutskedet av första perioden var dock hemmalaget nära att kvittera på ett friläge som Mantas Armalis fint räddade med benskyddet, och precis innan signalen ljöd prickade HV71 stolpen i numerärt överläge. Till slut summerades alltså de första 20 minuterna med en blåvit ettmålsledning där flera mål kunde ha fallit från vardera lag.

Återstoden av utvisningen från föregående period klarades av utan problem direkt i mittenakten. Detta följdes upp av att HV71 tog över taktpinnen några minuter i följd där Leksand blev fastspelade i egen zon flertalet gånger, vilket också innebar ett mål i baken när sju minuter hade spelats. På en spelvändning frispelades Tyler Vesel som inte gjorde något misstag och lirkade in 1–1 med en backhand. Hemmalaget var sedan en stolpträff ifrån att ta ledningen i ännu ett powerplay, men trots detta och massivt tryck fredade försvaret med Mantas Armalis i spetsen sig från ytterligare baklängesmål. Det oavgjorda resultatet höll sig sedan till pausvila med en bra slutminut från Leksands sida som periodens höjdpunkt sett med blåvita ögon.

Även i uppstarten av den tredje perioden krigade sig Leksand igenom inte bara en utan två utvisningar på kort tid tack vare ett riktigt starkt boxplay innan kvällens första powerplay uppstod för bortalaget. Där tog det inte särskilt lång tid för Justin Kloos att hitta rätt med ett vackert avslut för 1–2 och därmed ledning på nytt. Efter målet försvarades ledningen väl och klockan tickade på i rask takt utan att särskilt mycket av farligt värde hände på isen - fram tills att det återstod fyra och en halv minut av ordinarie tid. För andra gången ikväll lyckades Leksand näta i numerärt överläge efter att Matt Caito skickade in pucken från sin blålinje med ett välplacerat skott. Med drygt två minuter kvar var HV71 någon ynka centimeter ifrån att reducera med ett klockrent skott i stolpen som sedan Mantas Armalis lyckades hålla på något mirakulöst vis, men kort därefter gjordes 2–3 på en styrning från nära håll. Närmare än så blev det dock inte och Leksand kunde hålla undan för tre mycket härliga poäng.

Nu på lördag väntar en trevlig hemmamatch mot Örebro inför mycket publik, så säkra din plats i arenan nu och hjälp laget till ännu en seger!

Arvid Yngvesson