Peter Cehlárik klar för LIF
Publicerad: 2020-08-17
Leksands IF har gjort klart med den slovakiske forwarden Peter Cehlárik som närmast kommer från spel med Boston Bruins i NHL och Providence Bruins i AHL. Kontraktet med Cehlárik gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 21/22.

Peter Cehlárik kommer ursprungligen från slovakiska Žilina, cirka 20 mil nordost om huvudstaden Bratislava. Som ungdomsspelare debuterade han tidigt på juniornivå för moderklubben MsHK Žilina innan han som 16-åring flyttade till Sverige för spel i Luleå HF. Det kom att bli fem säsonger i Luleås organisation för Cehlárik där han redan som andraårsjunior fick chansen i herrlaget och snabbt gjorde sig känd som en stor talang. Under stora delar av sin tredje säsong på svensk mark, säsongen 2013/2014, var Cehlárik utlånad till Asplöven i HockeyAllsvenskan men han kom sedermera att etablera sig som en viktig spelare på SHL-nivå för sitt Luleå och han har dessutom ett SM-silver samt ett CHL-guld på meritlistan från tiden i Luleå HF.

Inför säsongen 2016/2017 var det dags för Peter Cehlárik att pröva lyckan på andra sidan Atlanten och spel i Boston Bruins organisation, som han draftats av redan 2013. Cehlárik har huserat i Nordamerika de senaste fyra säsongerna och har under tiden i Boston Bruins och Providence Bruins spelat 40 NHL-matcher och 194 AHL-matcher. På landslagsnivå har Cehlárik representerat Slovakien vid ett J18-VM, två J20-VM samt ett A-VM. På meritlistan från landslagsspelet finns en bronsmedalj från J20-VM 2015.

Det nyskrivna kontraktet med Peter Cehlarik gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2021/2022.

Peter Cehlárik om att ansluta till Leksands IF:
-Först och främst är jag väldigt tacksam över att få bli en del av Leksands IF, och jag ser väldigt mycket fram emot att få komma igång. Jag är riktigt hungrig på att få spela hockey och vinna matcher igen. Jag har följt processen där supportrarna har varit involverade i att få mig till Leksand och det är första gången jag sett ett sådant otroligt stöd från allmänheten. Jag uppskattar det enormt och ska göra mitt allra bästa på isen för alla supportrar och för laget. Jag ser fram emot att få ansluta till laget senare under veckan!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Peter Cehlárik:
-Peter har bra storlek och är stark med pucken. Han har bra blick för spelet och jobbar hårt över hela banan, så jag tycker att vi får in en forward som är rätt allround. Jag gillar också åldern på Peter. Det gör att vi kommer att kunna fortsätta utveckla honom då han inte nått toppen på sin karriär än. Att vårt tränarteam, som har utveckling som största fokus, får sätta klorna i Peter och hjälpa honom tillbaka till NHL känns väldigt kittlande och lockande.

Leksands IF Ishockey ABs ordförande, Claes Bergström, om stödet som gjort värvningen av Peter Cehlárik möjlig:
-Stödet vi har upplevt genom insamlingen av Leksand Superstars och Leksands IF Supporterklubb har varit fantastiskt och jag är överväldigad över uppslutningen bland alla Leksingar. Det visar verkligen styrkan när alla sluter upp kring Leksands IF och hur starka vi är tillsammans. Det är väldigt många privatpersoner och företag som ställt upp på ett fantastiskt sätt vilket vi kunnat följa via de dagliga uppdateringarna, och dessutom har Per-Olof Ejendal gått in med en gåva utöver det. Jag vill verkligen tacka alla som stöttat oss före supporterorganisationernas insamling, under insamlingen och framgent. Tillsammans är vi fruktansvärt starka!

Här ser du videointervjuer med Thomas Johansson och Claes Bergström om nyförvärvet Peter Cehlárik:

Richard Brasar